Świąteczna zbiórka żywności
Święta to czas radości, jednak samotność i bieda mogą przesłonić radosne oczekiwanie. Samotność jest szczególnie dotkliwa dla tych osób, które spędzają Święta same. Najczęściej są to osoby w podeszłym wieku. Główną ich potrzebą, szczególnie w okresie świątecznym, jest bliskość życzliwych ludzi.
Członkowie szkolnego koła Caritas działającego w naszej szkole, zorganizowali zbiórkę żywności, aby móc nieść radość i pomoc dla osób starszych w nadchodzącym czasie.
Nie spodziewaliśmy się, że tak wielu uczniów zaangażuje się w naszą akcję pomocy. Zebraliśmy dużą ilość produktów spożywczych, które zostały rozdzielone i starannie spakowane przez uczniów. Dzięki współpracy z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społcznej w Brzostku wyznaczylismy osoby starsze do których członkowie szkolnego Koła Caritas udali się wraz z opiekunem - panią Marta Oprządek. Seniorzy byli bardzo wzruszeni z powodu odwiedzin i otrzymanych darów.
Pamiętaj, aby rozejrzeć się wokół siebie, być może jakieś samotne, starsze osoby potrzebują pomocy od Ciebie? Nie bądź obojętny, nawet najmniejszy gest i pomoc ma sens!
MO MSŁ
Co roku w okresie świątecznym staramy się sprawić radość podopiecznym Domu Dziecka „Hanka” w Dębicy. W tym roku postanowiliśmy zamiast tradycyjnych paczek ze słodyczami zakupić karnety do „Kulkolandu” dla najmłodszych dzieciaków. W ogólnoszkolnej zbiórce Szkolne Koło CARITAS zebrało 565zł. Serdecznie dziękujemy wszystkim darczyńcom.
Dorota Machaj: Opiekun SKCaritas
Zobacz zdjęcia
PLAN PRACY SZKOLNEGO KOŁA CARITAS
w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Brzostku
r.sz. 2022/2023
Zadania:
- Uwrażliwienie młodzieży na potrzeby osób starszych, samotnych, niepełnosprawnych (odwiedziny w ŚDS w Brzostku
- Dostarczenie radości, pozytywnych emocji dzieciom z rodzin potrzebujących (wizyty w domu Dziecka „Hanaka” w Dębicy z okazji mikołajek i dnia dziecka)
- Szerzenie idei wolontariatu
- Doskonalenie umiejętności planowania, współpracy oraz współdziałania z różnymi instytucjami i organizacjami
- Zaspokajanie duchowych i społecznych potrzeb młodego pokolenia
- Zdobywanie i wzbogacanie doświadczenia życiowego
- Udział w akcjach pomocowych organizowanych prze Caritas Polska
Założenia:
- Głównym założeniem Szkolnego Koła Caritas wynikającym ze Statutu jest:
- włączanie się na zasadzie wolontariatu w działalność charytatywno-opiekuńczo-wychowawczą prowadzoną przez Szkołę i Caritas Diecezji
- autentyczne zaangażowanie w pracę na rzecz osób potrzebujących
- Stąd obszarem działania Szkolnego Koła Caritas są:
- szkoła – a w niej kolega, koleżanka, którzy potrzebują bezpośredniej pomocy
- środowisko lokalne – w nim każdy potrzebujący człowiek czekający na pomoc, spotkanie, rozmowę, uśmiech, lub konkretną pracę jak zrobienie zakupów czy sprzątanie mieszkania
- parafia - a w niej ścisła współpraca z Parafialnym Kołem Caritas, czynny udział w życiu Kościoła, Parafii
Cel główny:
- Praktyczna realizacja przykazania miłości bliźniego w odniesieniu do każdego, bez względu na jego przekonania czy wyznanie
- Uwrażliwienie na drugiego człowieka, na jego potrzeby, krzywdę i cierpienie
- Budowanie autentycznej wspólnoty ludzi, ukierunkowanej na wspólne dobro
Cele szczegółowe:
- Praca w Szkolnym Kole Caritas uczy:
- miłości bliźniego
- tolerancji i zrozumienia
- wspólnej zespołowej pracy
- poszanowania drugiego człowieka
- wzajemnego zaufania i współodpowiedzialności
- podejmowania własnych inicjatyw
- budowania własnej hierarchii wartości
- szukania okazji do czynienia dobra, czyli do konkretyzacji zadań miłości czynnej
- uwrażliwia na różne obszary ludzkiej biedy i krzewi duch czynnej miłości bliźniego
- szerzy i pogłębia miłosierdzie
- kształtuje wrażliwość na potrzeby innych
- przyczynia się do wzrostu samodzielności i odpowiedzialności
- wzmacnia pożądane społeczne postawy
Przewidywane osiągniecia, umiejętności:
- Praca w Szkolnym Kole Caritas przyczyni się do:
- umiejętności gospodarowania wolnym czasem
- odkrywania i rozwijania zdolności twórczych oraz zainteresowań
- budowania wzajemnej więzi i wspólnoty, zarówno pomiędzy członkami Koła jak i doświadczającymi pomocy
- wzajemnego szacunku
- szacunku do osób starszych, chorych i cierpiących
- dostrzegania potrzebujących pomocy w swoich środowiskach
- zgodnej współpracy w zespole
- umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów
- odpowiedzialności za podjęte działania
- umiejętnego dokonywania hierarchii wartości
- podejmowania coraz dojrzalszych decyzji
- szybszego osiągnięcia dojrzałości
Ewaluacja programu:
- Ewaluacja będzie dokonywana przez:
- obserwację i samoobserwację
- zauważenie pracy Koła przez innych
- zaangażowanie poszczególnych członków
- ilość zdobytych funduszy
- ocenę skuteczności działań
- wypowiedzi osób doświadczających pomocy
- ocenę rodziców, dyrekcji
- wypowiedzi samych członków Koła