SPOTKANIE CZŁONKÓW KOŁA MECHANIZACYJNEGO Z MENADŻEREM FIRMY MAS SEEDS
Dnia 18 grudnia 2024 roku w budynku naszej szkoły mieliśmy zaszczyt skorzystać z prelekcji przeprowadzonej przez pana Włodzimierza Michalskiego na temat prawidłowej uprawy kukurydzy. Uczniowie od samego początku z zainteresowaniem słuchali, jak należy postępować od momentu wyboru właściwej odmiany, jakie czynniki mają wpływ na opłacalność tej rośliny a także jak należy dostosować się do zmieniających warunków klimatycznych, przy jednoczesnym maksymalizowaniu produktywności upraw i promowaniu rolnictwa regenarytywnego. Wykład przeprowadzony został w sposób profesjonalny i zachęcający a uczniowie poprzez aktywne słuchanie z pewnością zapamiętają co na uwadze powinien mieć przyszły mechanizator by uprawa kukurydzy przyniosła pożądany efekt.
Za przekazanie wiedzy oraz drobnych upominków serdecznie dziękujemy firmie MAS SEEDS i liczymy na to, że dzielenie się wiedzą oraz współpraca przyniesie żniwo.
W. Kobak
Wizyta koła mechanizacyjnego w Kombinacie Rolnym w Kietrzu
Dnia 7 listopada 2024 roku uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunem koła p. W. Kobakiem i p. M.Drechslerem udali się na wycieczkę do Kombinatu Rolnego w Kietrzu.
Głównym celem wyjazdu było zwiedzanie i zapoznanie się z działalnością i funkcjonowaniem zakładu oraz poznanie wykorzystywanej najnowszej technologii, komputeryzacji i mechanizacji rolnictwa. Dowiedzieliśmy się również jakie składowe wpływają na tak świetne wyniki w produkcji roślinnej i zwierzęcej tego zakładu.
Na początku spotkania zostaliśmy przywitani przez Pana Prezesa Mariusza Sikorę, który następnie zaprosił nas do sali wykładowej, gdzie przy poczęstunku opowiadał nam w interesujący i bardzo konkretny sposób funkcjonowanie zarządzanego przedsiębiorstwa. W dalszej kolejności obejrzeliśmy film pt. „Kombinat dawniej i dziś”, który przedstawił nam historię Kombinatu Rolnego. Po obejrzeniu filmu udaliśmy się wraz z Prezesem do parku maszynowego, gdzie na żywo mogliśmy zobaczyć najnowsze maszyny stosowane w gospodarstwie a także usiąść za kierownicą pojazdów rolniczych z najwyższej półki światowej.
Kombinat zainwestował w system nawigacji satelitarnej, który pozwala na precyzyjną działalność. Ciągniki są prowadzone przez automatyczny system, a za obserwację czy siew lub orka odbywają się bez zakłóceń odpowiada operator – analityk znajdujący się w kabinie. Ponadto ciągniki mają precyzyjną nawigację. Umożliwia to maksymalne wykorzystanie pola, a zarazem brak strat ziarna poprzez najeżdżanie już obsianego miejsca. Podobnie jest z nawożeniem i wieloma innymi zabiegami wykonywanymi na polach gospodarstwa. Dzięki nadajnikom zamontowanym w ciągnikach, satelitom w kosmosie i falom radiowym traktory obsiewają pola z dokładnością do 2 centymetrów. Fale radiowe pomagają zbierać wszelkie informacje z pól, które nie są zależne od pogody, co umożliwia pracować 24 godz./dobę.
Innym technologicznym urządzeniem są „cyfrowe mapy zasobności pola w składniki pokarmowe”. Występuje dokładna analiza próbek glebowych, zliczana następnie przez komputery, które je analizują i przetwarzają, aż powstanie szczegółowa mapa z jasnymi instrukcjami – co, w jakim miejscu siać. W drugiej części wycieczki udaliśmy się do fermy krów mlecznych, gdzie w jednej oborze znajduje się ponad 1000 sztuk krów dojnych - był to czas udoju na dojarni karuzelowej. Uczniowie byli zafascynowani nowoczesną oborą oraz rozwiązaniami w dziale produkcji zwierzęcej, w którym zastosowanie systemu zarządzania stadem pozwala na optymalne wykorzystanie potencjału genetycznego krów. Dzięki niemu są one również hodowane w sprzyjających dla nich warunkach. Każda sztuka ma na sobie pedometr, który analizuje na podstawie kroków ich stan zdrowotny czy też inne potrzeby. Postęp hodowlany pozwala na uzyskiwanie znakomitych rezultatów, a zastosowanie transplantacji zarodków potwierdza nowoczesne rozwiązania w dziedzinie biotechniki. Zwierzęta, gdy są znudzone, mogą same się pomasować ustawiając się w kolejce do czochradeł, które zapewniają im idealne czyszczenie i pielęgnację sierści.
Wiemy także, że w kombinacie pracuje 300 pracowników, a zaangażowanie i zarządzanie bez wątpienia potwierdza ich kompetencje teoretyczne i praktyczne.
Z pewnością można stwierdzić, że Kombinat Rolny Kietrz jest dumą nie tylko tego regionu, ale wzorem polskiego rolnictwa. Gratulujemy tak wspaniałego zarządzania przedsiębiorstwem i dziękujemy za fantastyczne przyjęcie i wycieczkę.
Opiekun koła W. Kobak
IV Ogólnopolski Wiosenny Konkurs Orki Szkół Rolniczych pod Patronatem Honorowym Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
W dniu 24 kwietnia 2024 roku uczeń naszej Szkoły Igor Wolański pod opieką W. Kobaka uczestniczył w Ogólnopolskim Konkursie Orki Wiosennej w Gołotczyźnie. Każdy z uczniów miał maksymalnie 40 minut na wykonanie wszystkich zadań. Musiał przy tym przestrzegać zasad BHP obejmujących m.in. wysiadanie tyłem z ciągnika, zaciąganie hamulca ręcznego przy wysiadaniu z traktora czy utrzymywania odpowiedniej prędkości po poletku lub na uwrociu, bo to również było punktowane. Gdy odpowiednio ustawił pług i otrzymał od sędziów zgodę, mógł zacząć wyorywać podwójną bruzdę środkową. Po jej wykonaniu czas był zatrzymywany, a sędziowie wykonywali pomiary. Na tym etapie zwracali uwagę m.in. na prostoliniowość, głębokość oraz dokładność wyorania bruzdy.
Po zmianie ustawienia pługa i sygnale od sędziów czas ponownie ruszył, a uczestnik mógł zacząć wyorywać orkę w skład. Miał do wykonania cztery kolejne przejazdy z pługiem ustawionym na głębokość 20 cm. Po wykonaniu zadania sędziowie zwracali szczególną uwagę m.in. na ukształtowanie i wygląd zaoranej powierzchni, wykształcenie skib, jakość składu, prostoliniowość orki, przykrycie resztek pożniwnych. Ocenie podlegała również równomierność zagłębiania i wyciągania pługa, co powinno następować w jednej linii. Sędziowie oceniali również ściankę bruzdy.
Poziom zawodów był bardzo wysoki, ale na taki konkurs przyjeżdżają najlepsi z najlepszych. W Konkursie wzięło udział 36 szkół . Na pierwszym miejscu znalazł się ZS CKR Żarnowiec, II miejsce - ZS CKR w Gołotczyźnie, III miejsce - ZS CKR w Lututowie. Nasz uczeń zajął 16 miejsce w Polsce - co jest dobrym wynikiem, tym bardziej że różnice punktowe były minimalne. Za udział i reprezentowanie Naszej Szkoły serdecznie Gratulujemy !!!
W. Kobak
III KONKURS ORKI NA ETAPIE SZKOLNYM ZAKOŃCZONY
Brzosteckie Centrum Kształcenia Rolniczego dba o dobre przygotowanie swoich uczniów do wykonywania zawodu mechanizatora, a jak wiadomo, praktyka czyni mistrza. Jednym z urozmaiceń treningu przyszłych gospodarzy był szkolny konkurs orki. Do konkursu zgłosiło się sześciu uczniów a byli to Borowiecki Damian, Kluza Tomasz, Jałowiec Mikołaj z klasy 2TM oraz Mamroł Grzegorz, Wolański Igor, Wójcik Damian z klasy 3TM.
Spulchnianie, napowietrzanie, obrócenie, rozdrobnienie gleby, przykrycie resztek pożniwnych i chwastów – wprawne zaoranie pola to nie lada wyzwanie. Jednocześnie jest to podstawowa umiejętność, niezbędna w pracy rolnika. Uczniowie w trakcie konkursu zasiedli za sterami ciągnika New Holland TD5 105. Zdaniem jury orka wykonana przez Igora Wolańskiego była najlepsza m.in. pod względem głębokości i prostoliniowości bruzd, wysztorcowania skib czy przestrzegania przepisów BHP. Dalsza kolejność miejsc była następująca 2 - miejsce Borowiecki Damian, 3 – miejsce Mamroł Grzegorz, 4 - miejsce Kluza Tomasz, 5 – miejsce Wójcik Damian, 6 - miejsce Jałowiec Mikołaj.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom, a Igorowi życzymy powodzenia w ogólnopolskim etapie konkursu. Trzymamy kciuki!
Organizator konkursu W.Kobak
WYJAZD CZŁONKÓW KOŁA MECHANIZACYJNEGO DO RZESZOWA
W dniu 23.03.2023 roku uczniowie Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Brzostku wraz z opiekunami - ks. Michałem Szetela i Panem Wiesławem Kobak - udali do Rzeszowa. W pierwszej części wycieczki wstąpiliśmy do Okręgowej Stacji Chemiczno – Rolniczej, gdzie mogliśmy się zapoznać z podstawą racjonalnego nawożenia gleby, a także przyjrzeć się bliżej pracy w laboratorium. Pracownicy Stacji z wielką przyjemnością przekazali nam możliwości jakie oferuje między innymi przeprowadzanie analizy próbek gleby i tego cel. W drugiej części wyjazdu udaliśmy się do Areny G2A w której znajduje się Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Województwa Podkarpackiego na Europejskie Forum Rolnicze. Uczniowie wzięli udział w panelu dyskusyjnym dotyczącym wyzwań i perspektyw rozwoju branży rolno-spożywczej. Uczestnicy dyskusji pytani byli o to, czy i jakie działania administracji rządowej mogą być podjęte w celu wsparcia rozwoju krajowego przemysłu rolno-spożywczego zarówno w wymiarze krajowym, jak i ekspansji na rynki zagraniczne. Nasi uczniowie mogli też posilić się w restauracji a zarazem zapoznać się z instytucjami rolniczymi działającymi w naszym kraju. Ważnym punktem udziału w Forum była możliwość poznania wielu prominentnych polityków działających w Polsce. W ocenie końcowej uczniowie podsumowali wyjazd jako prawdziwa lekcja zapoznania się z działaniami instytucji rolniczych funkcjonujących w naszej Ojczyźnie.
W. Kobak
REGULAMIN KONKURSU „Czterdzieści lat i więcej ciągle w eksploatacji”
Klecie 20.02.2023
1. Konkurs jest przeznaczony dla uczniów i absolwentów oraz sympatyków Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Jana Pawła II w Brzostku
2. Zadanie konkursowe.
Przedmiotem konkursu jest przedstawienie maszyny rolniczej , która ma minimum 40 lat i posiada silnik spalinowy.(parametry zdjęcia: format jpg lub png, wielkość do 6MB, maksymalna szerokość 2000px i wysokość 1000px. Zdjęcie powinno być w orientacji poziomej)
W drugiej części zadania konkursu należy opisać historię maszyny rolniczej. Czy jest nadal sprawna, gdzie jest wykorzystywana. Należy przekazać szczegóły dotyczące rocznika, modelu, marki oraz opisać dlaczego ta maszyna jest szczególna i czym się wyróżniła w czasie 40 lat i więcej i dlaczego to właśnie Twoje zgłoszenie ma zostać nagrodzone.(opis do 1500 znaków ze spacjami)
3. Cele konkursu:
- Promocja Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Brzostku
- Popularyzacja fotografii oraz zarysu historycznego w popularyzacji techniki rolniczej
- Prezentacja fotografii jako formy wyrazu artystycznego i wrażliwości estetycznej.
4. Sposób przeprowadzenia konkursu:
- Każdy uczestnik zgłasza jedną pracę.
- Zdjęcia należy umieścić w kopercie oraz dołączyć kartkę z imieniem i nazwiskiem autora, tytułem pracy, numerem kontaktowym oraz oświadczenie o posiadaniu praw autorskich do fotografii.
5. Miejsce i termin składania prac:
- Prace należy dostarczyć do biblioteki szkolnej lub sekretariatu szkoły do dnia 20 marca 2023 r.
6. Kryteria oceny prac konkursowych:
- Komisja będzie najwyżej oceniała prace:
prezentujące temat w sposób interesujący i przyciągający uwagę,
charakteryzujące się oryginalnym ujęciem tematu i ciekawymi opisem historycznym,
oceniana będzie również: estetyka i efekt wizualny, przejrzystość, techniczna poprawność wykonania.
7. Wyniki konkursu oraz fotografie zostaną opublikowane na stronie internetowej Szkoły.
8. Najlepsze prace zostaną nagrodzone
9. Oceny zdjęć dokona jury powołane przez organizatora. Decyzje jury są ostateczne.
10. Prace nie podlegają zwrotowi, a wszelkie koszty związane z udziałem w konkursie ponosi uczestnik.
11. Prace bez załączonego oświadczenia o posiadaniu praw autorskich zostaną zdyskwalifikowane.
12. Udział w konkursie jest równoznaczny z wyrażeniem przez osoby uczestniczące zgody na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby konkursu (ustawa o ochronie danych osobowych z dn.29.08.1997 r. Dz.U. Nr 133 poz.833 z póz. zm.)
Klecie, dnia...20.02.2023...................................
OŚWIADCZENIE
Oświadczam, że przedłożone zdjęcie/zdjęcia pod tytułem:
....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
Zostało/y wykonane przeze mnie samodzielnie.
....................................................................
czytelny podpis
OŚWIADCZENIE RODZICÓW/OPIEKUNÓW
Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka w konkursie fotograficzny ”. Czterdzieści lat i więcej ciągle w eksploatacji”
Jednocześnie wyrażam zgodę na podawanie do publicznej wiadomości imienia i nazwiska autora/autorów pracy w związku z udziałem w wyżej wymienionym konkursie, we wszelkichogłoszeniach i informacjach o konkursie i jego wynikach.
Oświadczam również, że zapoznałam/em się z regulaminem konkursu fotograficznego i akceptuję jego warunki.
Miejscowość i data Czytelny podpis rodzica/opiekuna
………………………… ………………………………….....
SPOTKANIE KOŁA MECHANIZACYJNEGO Z PRZEDSTAWICIELEM FIRMY MAS SEEDS
Współczesne rolnictwo bazuje na wiedzy naukowej i najnowszych zdobyczach techniki. W związku z tym spotkanie, które miało miejsce dnia 15.12.2022 roku w ZS CKR w Brzostku z Firmą Mas Seeds zajmującą się tworzeniem programów hodowlanych, których celem jest wytwarzanie nowych odmian kukurydzy, słonecznika, rzepaku i lucerny pomaga znacząco w edukacji uczniów. W prezentacji przedstawionej przez pana Włodzimierza Michalskiego można było bliżej poznać w jaki sposób należy prowadzić uprawę kukurydzy i jakie czynniki mają decydujący wpływ na opłacalność uprawy tej rośliny. Pan Michalski w sposób profesjonalny przekazał wiedzę na temat uprawy kukurydzy, za co został nagrodzony gromkimi brawami przez uczestników Koła Mechanizacyjnego. Uczniowie otrzymali też drobne upominki od Firmy Mas Seeds, za co jesteśmy bardzo wdzięczni. Dzięki temu spotkaniu zdobyliśmy również nowe doświadczenie oraz wiedzę co w przyszłości z pewnością zaowocuje lepszymi wynikami – nie tylko w nauce.
W. Kobak
II Ogólnopolski Konkurs Orki Jesiennej zakończony
Dnia 06 października 2022 r. w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Żarnowcu odbył się II Ogólnopolski Konkurs Orki Jesiennej Szkół Rolniczych pod Patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
W zmaganiach zmierzyło się 25 szkół rolniczych z terenu całej Polski. Konkurencja składała się z dwóch części: praktycznej i teoretycznej.
Praktyczna część konkursu polegała na wykonaniu orki jesiennej, zgodnie z zasadami oraz parametrami przyjętymi w Regulaminie konkursu.
W części teoretycznej uczestnicy rozwiązywali test z zakresu wiedzy eksploatacji pługów rolniczych, rodzajów oraz BHP.
Naszą szkolę reprezentował uczeń Kacper Miras, zajmując drugie miejsce z części teoretycznej.
Za osiągnięcie wyniku serdeczne gratulacje.
Wiesław Kobak
Testy maszyn przez uczniów naszej szkoły
W dniu 25 kwietnia uczniowie z koła mechanizacyjnego mieli możliwość sprawdzić w warunkach rzeczywistych na działkach szkolnych, za zgodą firmy Agro-Masz, siewnik Falkon sześciorzędowy oraz bronę talerzową do uprawy przedsiewnej. Z niecierpliwością czekaliśmy na umówioną godzinę przyjazdu wybranych maszyn. Firma Agro- Masz dotarła do nas w godzinach porannych. Uczniowie zaangażowali się w rozładunek oraz podpięli maszyny do ciągników. Następnie po dokonaniu regulacji, a także uzupełnieniu zbiorników w nasiona oraz nawóz mieliśmy okazję przyjrzeć się z bliska maszynom podczas testów na działkach szkolnych. Siewnik Falcon umożliwia nie tylko wysiew nasion kukurydzy, ale także innych gatunków roślin, które wymagają siewu punktowego oraz jednoczesny podsiew nawozów, co przy dzisiejszych cenach ma bardzo duże znaczenie w optymalnym zagospodarowaniu nawozów sztucznych. W naszej ocenie siewnik wypadł pozytywnie - brakowało jedynie trochę udźwigu tylnego układu zawieszenia w ciągniku New Holland . Natomiast brona talerzowa do uprawy przedsiewnej wymagała ciągnika o większej mocy. Jednak sposób doprawienia przez nią gleby dobrze się prezentował na glebach lżejszych w porównaniu glebami ciężkimi. Naszym zdaniem sprawdzanie sprawności nowych maszyn jest kluczem do ich lepszego poznawania, obsługiwania jak i doskonalenia umiejętności w rozwoju kierunku mechanizacji rolnictwa za co jesteśmy wdzięczni firmie Agro- Masz.
Wiesław Kobak
Wizyta w zakładzie produkcji maszyn rolniczych AGRO – MASZ
W dniu 6 kwietnia 2022 roku szkolne koło mechanizacyjne „Traktorek” na zaproszenie firmy AGRO- MASZ z siedzibą w Strzelcach Małych, skorzystało z wycieczki dydaktycznej mającej na celu zapoznanie się z produkcją maszyn rolniczych. W trakcie zwiedzania mogliśmy zobaczyć na własne oczy jak wygląda technologia wykonania maszyn rolniczych i zapoznać się z całym cyklem produkcji - od przyjęcia blachy poprzez wykorzystanie nowoczesnych urządzeń sterowanych numerycznie wraz z automatyzacją całego procesu produkcji aż do momentu oddania gotowej maszyny na plac przedsiębiorstwa. Uczniowie mieli również możliwość zapoznania się z obsługą siewnika punktowego Falcon, z którego szkoła będzie mogła skorzystać w ramach współpracy z firmą. Dodatkowo też AGRO – MASZ udostępni nam agregat do uprawy przedsiewnej w celu sprawdzenia, wykonania testów w warunkach rzeczywistych. Ważnym momentem w trakcie wizyty był udział w wykładzie prowadzonym przez firmę Agrii, gdzie mogliśmy się dowiedzieć jak zmniejszyć ilość stosowanych pestycydów czy nawozów sztucznych, a także jak należy integrować metody agrotechniczne w uprawie roślin, by przynosiły efekty. Na koniec wydarzenia każdy z uczestników otrzymał upominek oraz możliwość wykorzystania maszyn w trakcie siewu kukurydzy na działkach szkolnych w celu doskonalenia znajomości z obsługi i poznania maszyn rolniczych, za co bardzo jesteśmy wdzięczni Firmie AGRO- MASZ.
Wiesław Kobak
Znamy zwycięzcę konkursu orki na etapie szkolnym
W dniu 23.03.2022 roku odbył się II konkurs orki pługiem zagonowym czteroskibowym Unia Grudziądz w zestawie z ciągnikiem marki New Holland TD5 105. Celem konkursu było wyłonienie najlepszego uczestnika konkursu, a zarazem wymiana doświadczeń zawodowych między uczniami oraz rywalizacja w koronnej konkurencji rolniczej jaką jest orka.
W szczególności konkurs sprzyja:
- doskonaleniu umiejętności wykonania orki,
- ulepszeniu technologii i techniki uprawy roli,
- zwiększaniu wydajności pracy,
- wymianie doświadczeń w ocenie jakości pracy pługów,
- wyrabianie ambicji zawodowych
Orkę konkursową oceniano według następujących kryteriów jakościowych i liczbowych wskaźników:
- prostoliniowość, głębokość i dokładność wyorania podwójnej bruzdy wstępnej,
- ukształtowanie powierzchni i jakości składu,
- przykrycie resztek pożniwnych,
- wygląd zaoranej powierzchni, wykształcenie skiby,
- wykonanie zadania w określonym czasie,
- przestrzeganie przepisów BHP
W konkursie wzięło udział sześciu uczniów z Naszej Szkoły:
Paweł Raś 4TMg, Igor Wolański 2TM, Paweł Borowiecki 3TMg, Damian Wójcik 2TM, Jakub Raś 3ZMg, Kacper Miras 3TMg.
Podczas zmagań w konkursie najlepiej poradził sobie Kacper Miras, który drugi raz z rzędu zajął pierwsze miejsce. Wyniki okazały się następujące:
1 miejsce - Kacper Miras 58 pkt.
2 miejsce - Damian Wójcik 53 pkt.
3 miejsce - Jakub Raś 48 pkt.
4 miejsce - Paweł Borowiecki 47 pkt.
5 miejsce - Igor Wolański 45 pkt.
6 miejsce - Paweł Raś 39 pkt.
Uczestnikom konkursu serdecznie dziękujemy. Zwycięzca konkursu weźmie udział w Ogólnopolskim konkursie w Gołotczyźnie w dniu 27.04.2022 roku, dla pozostałych przewidziane są nagrody na zakończenie roku.
Wiesław Kobak
I OGÓLNOKRAJOWY KONKURS ORKI JESIENNEJ SZKÓŁ ROLNICZYCH
W dniu 12 października 2021 roku odbył się Konkurs Orki przy ZSCKR w Żarnowcu w woj. Śląskim, gdzie rywalizowały szkoły z całej Polski prowadzone przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Naszą szkołę reprezentował Kacper Miras - uczeń klasy 3TMg. Po wylosowaniu poletka oraz ciągnika oczekiwaliśmy na wykazanie naszych umiejętności w wykonywaniu orki, w której oceniane było wyoranie pierwszej bruzdy, prostoliniowość, głębokość, orka w skład i w rozorywkę, zachowanie orki w granicach wyznaczonej działki, przyoranie resztek pożniwnych oraz bezpieczeństwo. Nasz uczeń poradził sobie znakomicie z ciągnikiem marki New Holland T6 z przekładnią Auto Command jak i pługiem zagonowym marki Agro Masz zajmując 6 miejsce w Polsce.
Nagrody zostały wręczone przez Prof. dr hab. Rektora Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie - Sylwestra Tabor. Warto było rywalizować, gdyż nagrodą za pierwsze miejsce okazał się pług jednobelkowy czteroskibowy firmy Agro Masz. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku również nas tutaj nie zabraknie, a wszelkie starania sprawią że wynik będzie jak najlepszy.
Wiesław Kobak
Szkolny konkurs orki pługiem tradycyjnym
W dniu 10.06.2021 odbył się wewnątrzszkolny konkurs orki. Do konkursu zgłosiło się 9 uczniów. Najpierw odbyło się losowanie poletek na których uczestnicy mieli rywalizować. Każdy z uczestników miał do zaorania działkę o powierzchni 6x30m. Oceniana była prostoliniowość, głębokość, wyoranie pierwszej bruzdy, wygląd zaoranej powierzchni oraz przestrzeganie przepisów BHP i warunków pracy. Komisja z użyciem specjalnych przyrządów skrupulatnie mierzyła jakość wykonanej orki. W pierwszym etapie trzech zawodników zmagających się o pierwsze miejsce miało ta samą ilość punktów, w wyniku czego komisja postanowiła o dogrywce na której oceniana była szerokość pasa nie zaoranego. Najlepiej poradził sobie z tym zadaniem uczeń Kacper Miras z 2TMg, który został ostatecznym zwycięzcą, drugie miejsce zajął Kamil Szela z klasy 2ZMp a trzecie Paweł Raś z klasy 3TM.
”Orać każdy może - trochę lepiej lub trochę gorzej.” Zwycięzcom gratulujemy!
Opiekunowie konkursu: Wiesław Kobak, Marek Świech, Grzegorz Kolbusz.
Organizator konkursu: Wiesław Kobak
SPRAWOZDANIE Z KONKURSU „NAJLEPSZY MECHANIZATOR 2021’’
W dniu 13.05.2021r. w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Jana Pawła II w Brzostku odbył się finał konkursu na najlepszego mechanizatora 2021r.
Celem konkursu obok wyłonienia ucznia o najlepszej wiedzy z dziedziny mechanizacji rolnictwa jest rozwijanie zainteresowań w zakresie obsługi technicznej maszyn rolniczych, podnoszenie wiedzy i umiejętności dotyczącej techniki rolniczej, wdrażanie do samokształcenia i korzystania ze współczesnych źródeł informacji i wreszcie popularyzacja nauki i zawodu mechanika operatora maszyn i pojazdów rolniczych.
Konkurs odbywał się w dwóch etapach. Pierwszy etap obejmował rozwiązania testu z zakresu mechanizacji rolnictwa. Do rozwiązania testu przystąpili uczniowie z klasy 2TMp, 2TMg, 2ZMp, 2ZMg, 3TM , w pierwszym etapie wzięło udział 55 uczniów. Celem testu było wyłonienie 7 najlepszych.
Są to uczniowie:
Borowiecki Paweł kl. 2TMg, Nowak Michał kl.2TMp,Miras Kacper kl. 2TMg,Kopeć Kacper kl. 2TMp, Jop Klemens kl. 2TMg, Siedlarski Stanisław kl. 2TMp, Borowiecki Łukasz kl. 2TMg.
W drugim etapie konkursu wzięło udział sześciu uczestników, uczniowie mieli do wykonania po dwa zadania praktyczne. Zadania dotyczyły obsługi technicznej siewnika tzw. próba kręcona i drugie zadanie z obsługi codziennej ciągnika.
Podsumowanie wyników:
Lp.
|
Imię i Nazwisko |
Test |
Zadania praktyczne |
Suma punktów |
Lokata1 |
1 |
Michał Nowak |
30 |
32 |
62 |
I miejsce |
2 |
Kacper Miras |
29 |
31 |
60 |
II miejsce |
3 |
Klemens Jop |
27 |
28 |
55 |
III miejsce |
4 |
Kacper Kopeć |
27 |
23 |
50 |
IV miejsce |
5 |
Borowiecki Łukasz |
24 |
23 |
47 |
V miejsce |
6 |
Siedlarski Stanisław |
24 |
12 |
36 |
VI miejsce |
7 |
Borowiecki Paweł |
32 |
Brak udziału |
32 |
VII miejsce |
Zwycięzcy otrzymają pamiątkowe dyplomy i nagrody.
Organizator konkursu: Wiesław Kobak
POWIADOMIENIE
W związku z zaistniałą sytuacją odbycia kwarantanny przez uczniów 2 TMg Konkurs orki zostaje przełożony na termin późniejszy, proszę o przekazanie informacji osobom biorącym udział w konkursie, przez wychowawców klas. Organizator konkursu Wiesław Kobak
2 TMg Borowiecki Paweł, Wróbel Maksymilian
2 TMp Nowak Michał , Czech Antoni
3 TMg Raś Paweł, Trucina Patryk
2 ZMp Blicharz Mateusz, Czarnecki Piotr
2 ZMg Knap Sebastian, Raś Jakub
3 ZMg Augustyn Krzysztof, Ziobrowski Kacper
4 TMg Drzyzga Adrian, Orzechowski Kacper
W dniu 23 października 2020r. w ZSCKR im. Jana Pawła II w Brzostku odbędzie się szkolny
KONKURS ORKI,
którego celem jest utrwalenie sposobu oraz znajomości wszystkich zasad wykonywania orki zagonowej zawieszanym pługiem ciągnikowym.
Prosimy wychowawców o wybranie dwóch godnych reprezentantów ze swojej klasy i zgłoszenie do 22.10.2020r. u Pana Wiesława Kobak
Dla najlepszych uczestników przewidziane cenne nagrody.
REGULAMIN KONKURSU ORKI PŁUGIEM TRADYCYJNYM
1. Wykonanie orki Organizator zapewnia agregat, na który składa się ciągnik oraz pług.
Agregat jest przystosowany do kopiującej regulacji orki.
Orka konkursowa wykonywana jest na głębokości 20 cm. Przydział poszczególnych poletek odbędzie się na zasadzie losowania.
Punktacja w tabelach poniżej. Ocena za prostoliniowość pierwszej bruzdy Tabela 1
Średnią głębokość bruzdy określa się po pierwszym przejeździe agregatu na podstawie trzech pomiarów, tj. środkowego oraz dwu skrajnych – w odległości 4m od punktów zagłębiania pługa. Ocena za dokładność wyorania pierwszej bruzdy Tabela 2
Ad.2.2. Ukształtowanie powierzchni i jakości składu (0 - 10 pkt.) Zewnętrzny wygląd powierzchni składu nie powinien odróżniać się od pozostałej orki na tej samej połowie działki. Skiby powinny być odpowiednie do typu orki. Całość składu nie może być wygrzbiecona ani zapadnięta.
Tabela 3
Zasady pomiaru maksymalnego odchylenia są takie same jak w pomiarze prostoliniowości bruzdy podwójnej.
Ad.2.3. Jakość pracy pługa ( 0 – 10 pkt.)
Po przejściu pługa ścianka bruzdy powinna być pionowa i nie osypywać się, dno bruzdy powinno być równe, skiba podcięta na całej szerokości, a jej normalny obrót wynosi 125 – 140 stopni.
Ocena jakości pracy pługa Tabela 4
Ad.2.4. Szerokości nie zoranego pasa przed ostatnim przejściem pługa na zagonie rozorywki ( 0 - 10 pkt.) Szerokość pasa ocenia się na podstawie:
• szerokości pasa nie zaoranego 0 – 5 pkt.
• równoległości boków 0 – 5 pkt. Ocena szerokości pasa nie zaoranego Tabela 5
Ocena równoległości boków pasa nie zoranego Tabela 6
Ad.2.6. Prostoliniowość orki na całym polu (0 - 10 pkt.)
Ocenę prostoliniowości orki przeprowadza się wizualnie na podstawie wartości zawartej w tabeli pomocniczej.
Ocena wyglądu zaoranej powierzchni Tabela 7
Ad.2.8. Przykrycie resztek pożniwnych (0 – 10 pkt.)
Na styku skib nie powinno być widać rządków nie przyoranych resztek roślinnych.
Ocenę przeprowadza się wizualnie, przydzielając punkty wg tabeli 7.
Ocena przykrycia resztek roślinnych Tabela 8
Ad.2.8. Jakość bruzdy rozorywkowej – końcowej (0 – 10 pkt.) Ocenie podlegają następujące wartości: · prostoliniowość bruzdy
· szerokość bruzdy
· głębokość bruzdy
Głębokość i szerokość oceniana jest na podstawie trzech pomiarów (dwa skrajne i środkowy). Głębokość mierzy się przy pomocy dwumetrowej listwy i linijki.
Listwę układa się na wierzchołkach skib w poprzek bruzdy, następnie mierzy się odległość między listwą a dnem bruzdy.
Prostoliniowość jest mierzona na zasadach podanych w punkcie 2.1
Ocena za bruzdę
Tabela 9
ad.2.10. Przestrzeganie granic zagłębiania i wyprowadzania pługa (0 – 10 pkt.)
Zagłębianie i wyprowadzenie (wyciąganie) pługa powinno następować na jednej linii, oddalonej od granic działki w odległości 15m.
Ocenę obniża się za każdy przypadek zagłębiania lub wyciągnięcia pługa z ziemi bliżej albo dalej aniżeli 0,5 m od ustalonej linii początku orki (po jednym punkcie).
Jako punkt rozpoczynania pracy pługa przyjmuje się miejsce, w którym tylny korpus pługa zaczął zagłębiać się w glebę.
Jako punkt zakończenia orki miejsce zakończenia orki pierwszego korpusu.
Pomiar odchyleń w położeniu punktów wyciągania i zagłębiania pługa względem określonej linii wykonuje się na obu krańcach działki.
Ocena za przestrzeganie przepisów BHP i warunków pracy Tabela 10
Zamierzenia i cele koła mechanizacyjnego na rok szkolny 2020/21
- utworzyć prężną grupę młodych mechanizatorów (nabór)
- realizować, poszerzać zainteresowania techniką rolniczą członków koła
- przygotować zainteresowanych uczniów do szkolnego konkursu orki, w tym zagospodarować pole do przeprowadzenia konkursu oraz sprzętu i narzędzi
- udział w wycieczkach poszerzający zainteresowania techniką rolniczą
- zaangażowanie członków koła w konkursie na najlepszego mechanizatora
Planowane cele będą realizowane w terminach wyznaczonych harmonogramem czekających nas wydarzeń proponowanych konkursów, wycieczek oraz innych wydarzeń powiązanych z mechanizacją rolnictwa.
Termin spotkań ustalony jest w każdy czwartek od 7.10 - 7.55
Opiekun Wiesław Kobak