Godło Polski MRiR
A A A

Wersje kontrastowe

Informacja dla uczniów

Zdrowo przez życie iść chcę, więc nałogom mówię NIE!

Uzależnienie - co to jest?

Uzależnienie - jest to stan psychiczny, a niekiedy także fizyczny, wynikający z interakcji pomiędzy organizmem  a środkiem uzależniającym, charakteryzujący się zmianą zachowania oraz innymi reakcjami, do których należy konieczność zażywania tego środka, w sposób ciągły lub okresowy, w celu doznania jego wpływu na psychikę, a niekiedy także po to, aby uniknąć przykrych objawów wynikających z jego braku.

Do kryteriów diagnostycznych uzależnienia zaliczane są następujące objawy i zachowania:

  1. silne pragnie przyjmowania substancji albo poczucie przymusu jej przyjmowania,
  2. trudności kontrolowania zachowania związanego z przyjmowaniem substancji – rozpoczęcia jej przyjmowania, zakończenia lub ilości,
  3. fizjologiczne objawy odstawienia, występujące po przerwaniu lub zmniejszeniu ilości przyjmowanej substancji, w postaci charakterystycznego dla danej substancji zespołu abstynencyjnego, albo używanie tej samej lub podobnie działającej substancji w celu zmniejszenia nasilenia lub uniknięcia objawów abstynencyjnych,
  4. stwierdzenie tolerancji,
  5. narastające zaniedbywanie alternatywnych źródeł przyjemności lub zainteresowań,
  6. zwiększona ilość czasu poświęconego na zdobywanie lub przyjmowanie substancji, albo na odwracanie następstw jej działania,
  7. przyjmowanie substancji mimo dowodów i wiedzy o jej szkodliwych następstwach somatycznych, psychicznych i społecznych.

Czynniki chroniące przed uzależnieniem

  • Rozwój samoświadomości

kompetencja polegająca na dążeniu do realistycznego oceniania swoich możliwości i akceptowaniu własnych ograniczeń oraz umiejętności motywowania się do samodoskonalenia.
Nawiązywanie relacji z innymi – wyrażające się w realizacji społecznie akceptowanych zachowań, w ramach których dochodzi do inicjacji  i podtrzymywania pozytywnych związków z innymi.

  • Społeczna świadomość

określana jako umiejętność budowania relacji z innymi, poprzez okazywanie szacunku dla zachowań innych, rozpoznawanie wpływu innych na własne zachowanie oraz uwzględnianie wpływu własnych działań na zachowanie innych osób, z uwzględnieniem tolerancji i poszanowania odmienności.

  • Samozarządzanie

polegające na rozpoznawaniu, kontrolowaniu własnych emocji i zachowań oraz na samomotywowaniu do podejmowania i realizowania wyznaczanych celów, mimo pojawiających się trudności.

  • Osobista odpowiedzialność

rozumiana, jako tendencja do rzetelnego postrzegania własnego zachowania i adekwatnego reagowania na własne słabości w zakresie indywidualnych aktywności, współpracy partnerskiej i grupowej.

  • Podejmowanie decyzji

jako podejście do rozwiązywania problemów życiowych (rodzinnych, zawodowych, społecznych i innych) zakładające uczenie się od innych i wyciąganie wniosków z własnych działań oraz przejmowanie odpowiedzialności za własne sukcesy i porażki.

  • Optymistyczne myślenie

będące postawą względem siebie i innych opartą na zaufaniu i nadziei oraz tendencją do obiektywnego i pozytywnego postrzegania siebie, swojej życiowej sytuacji w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.

  • Inne czynniki chroniące przed uzależnieniem
  • wgląd w siebie (w emocje, motywacje i myśli),
  • samodzielność i umiejętność poszukiwania pomocy oraz wsparcia,
  • dobre relacje z bliskimi osobami (przynajmniej jedna bliska i zaufana relacja, na której można polegać),
  • kreatywność w życiu osobistym i zawodowym,
  • umiejętność patrzenia z dystansem na problemy oraz zachowania poczucia humoru,
  • przejmowanie inicjatywy zgodnej z własnymi potrzebami,
  • ukształtowana moralność i system wartości,
  • upór i wiara w umiejętność radzenia sobie.

Wyżej wymienione elementy wchodzą w skład zasobów psychologicznych określanych mianem rezyliencji (resilience – ang. sprężystość, odporność psychiczna). Im silniejsza rezyliencja (więcej zasobów oraz bardziej rozbudowane zasoby) tym mniejsze ryzyko uzależnienia.

ZDJĘCIA

Zdjęcia prac plastycznych uczennic naszej szkoły: 

Karoliny Nowickiej - kl. II TMRiA,  

Anny Jędrzejczyk - kl. II TŻ,                                                   

Karoliny Korzeń - kl. III TŻ, 

Wiktorii Maziarki - kl. IV TAK,

które zostały  przesłane na konkurs "Współczesne zagrożenia XXI wieku" organizowany przez Stację Sanitarno - Epidemiologiczną w Dębicy.

   Nasza strona używa plików cookies. Pliki cookies wykorzystujemy w celu umożliwienia prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz w celu prowadzenia anonimowych statystyk i innych działań analitycznych przedstawiających sposób korzystania ze strony internetowej przez użytkowników. Dalsze korzystanie ze strony internetowej oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji - Polityka prywatności.