Godło Polski MRiR
A A A

Wersje kontrastowe

Informacja dla uczniów

Jak się uczyć i powtarzać, żeby zapamiętać!

· Ucz się różniących się przedmiotów jeden po drugim, np. humanistyczne przedzielaj ścisłymi lub odwrotnie. Nie ucz się razem podobnych przedmiotów, np. fizyki i chemii lub angielskiego i niemieckiego. Informacje będą na siebie zachodzić, co spowoduje zniekształcenia i utrudni zapamiętanie.

· Zaczynaj naukę od najtrudniejszego dla ciebie materiału, żeby mieć go „z głowy” jak najszybciej i żeby w miarę rosnącego zmęczenia było ci łatwiej.

· Ćwicz pamięć, np. ucząc się wierszy. Rzadko kto ma wspaniałą pamięć, na szczęście można ją udoskonalić.

· Pamiętaj, że dobrze zapamiętasz, jeśli chcesz zapamiętać, a nie wmówisz sobie, że to trudne, głupie, bez sensu i w ogóle ci się nie chce. Z takim nastawieniem nie zabieraj się do nauki, bo w głowie nic nie zostanie mimo powtarzania. Zastąp zwrot „muszę się nauczyć” słowem „chcę to zapamiętać”. To sztuczka, której celem jest zmniejszenie lub wyeliminowanie twojego wewnętrznego oporu przed nauką. Uświadom sobie wszystkie korzyści (także długofalowe, np. skończenie szkoły), jakie odniesiesz z przyswojenia sobie tego materiału.

· Ucz się, będą w dobrym nastroju. Zapamiętasz wtedy lepiej, szybciej i trwalej. Nauka w stanie złości, smutku, lęku, przygnębienia czy zmęczenia nie ma sensu.

· Odwołuj się do swoich wielu „mocnych stron” – i nie dopuszczaj do świadomości myśli o braku zdolności, lenistwie, tępocie, słabej pamięci, złym nauczycielu. Wytwórz w sobie przekonanie, że uda ci się, potrafisz, jesteś w stanie, dasz sobie radę. Jeśli myślisz, że jest inaczej – zastanów się kto i dlaczego wytworzył w tobie to przeświadczenie – i najlepiej odrzuć je jako cudze. Nie ma powodu, żeby cudza opinia o tobie przeszkadzała ci w nauce. Na zasadzie dobrze znanej w psychologii tzw. „samospełniającej się przepowiedni” – naprawdę nauczysz się tego wszystkiego, czego chcesz. Jeśli natomiast wmówisz sobie, że czegoś nie osiągniesz, to rzeczywiście tak się stanie i to nie z przyczyn magicznych, tylko dlatego, że włożysz w to mniej wiary, uwagi, energii, wysiłku i umiejętności.

· Ucz się o tej porze dnia, kiedy nauka najlepiej wchodzi ci do głowy, pamiętając, że przez noc mózg uporządkuje informacje, które rano odtworzysz bez trudu. Dlatego nie ucz się np. tuż przed klasówką, tylko najpóźniej poprzedniego dnia wieczorem. Twój umysł musi mieć czas, żeby posegregować informacje.

· Ucz się za pomocą wielu zmysłów (polisensorycznie) – patrząc, słuchając, dotykając, notując (ściągawki mają jednak sens!), także w postaci map znaczeń, rysując, chodząc (będąc w ruchu), wyobrażając sobie obrazy skojarzone z treścią materiału, podśpiewując na temat, kłócąc się z kimś na dany temat, tłumacząc to coś komuś – ślady pamięciowe pojawiają się w wielu miejscach w twoim mózgu, dlatego zapamiętanie będzie trwalsze.

· Używaj do zapamiętania rytmu i rymu, najlepiej zabawnego – uruchomi się twoja prawa półkula mózgu, wspomagając w nauce lewą.

· Najlepiej zapamiętuje się początek i koniec tego, czego się uczysz, dlatego środek wymaga z twojej strony szczególnej uwagi, zwłaszcza, gdy są tam najważniejsze rzeczy do zapamiętania.

· Pamiętaj – bez powtarzania marnujesz swój własny trud uczenia się i szkodzisz sobie. Połączenia, które łatwo możesz wytworzyć w mózgu powtarzając – nie zachodzą. Nie masz szansy utrwalić materiału.

· Ucz się i powtarzaj metodą całościowo-częściowo-całościową: przeczytaj całość, potem jeszcze raz z podkreśleniem ważnych kwestii, podziel tekst na sensowne części i powtarzaj każdą z nich, aż do pełnego zrozumienia i zapamiętania. Po opanowaniu pierwszej przechodź do następnej, tworząc pomosty logiczne między partiami materiału – przy powtarzaniu następnej części zawsze zaczynaj od końcówki poprzedniej. Po dniu przerwy, kiedy dasz swojemu mózgowi szansę na uporządkowanie materiału powtórz całość.

· Powtarzając rób przerwy, nie dopuszczając do znużenia, złości i przemęczenia, bo to obniży ci skutecznie motywację do nauki. Przerwy krótkie wypełniaj aktywnością fizyczną, dłuższe – przeznacz na relaks lub sen. I w ogóle nie narzucaj sobie zbyt ostrego reżimu nauki, bo zmęczysz i zniechęcisz się niepotrzebnie na dłużej.

· Stosuj technikę „haków pamięciowych” – jeśli już musisz nauczyć się czegoś, twoim zdaniem, niedostatecznie powiązanego logicznie. Technika ta opiera się na tzw. systemie skojarzeniowo-wyobrażeniowym. Aby go opanować zapoznaj się najpierw z głównymi zasadami kojarzenia mnemotechnicznego (czyli ułatwiającego zapamiętywanie).

   Nasza strona używa plików cookies. Pliki cookies wykorzystujemy w celu umożliwienia prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz w celu prowadzenia anonimowych statystyk i innych działań analitycznych przedstawiających sposób korzystania ze strony internetowej przez użytkowników. Dalsze korzystanie ze strony internetowej oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji - Polityka prywatności.