Godło Polski MRiR
A A A

Wersje kontrastowe

Aktualności

Standardy Ochrony Małoletnich

« Aktualności 17 czerwca 2024
zdjęcie_11397

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

W ZSCKR im. Jana Pawła II w Brzostku

Wersja skrócona dla młodzieży

 

Postanowienia ogólne:

Krzywdzenie małoletnich  jest niepokojącym problemem, który coraz częściej występuje we współczesnym  świecie. Z różnymi formami krzywdzenia macie również do czynienia w środowisku sobie najbliższym – szkolnym i pozaszkolnym. W tej sytuacji konieczna jest odpowiednia reakcja szkoły.

Jednym z najważniejszych celów działania ZSCKR im. Jana Pawła II w Brzostku jest chronienie Was przed różnymi formami przemocy, przeciwdziałanie wszelkiej dyskryminacji oraz budowanie w szkole bezpiecznego i przyjaznego Wam środowiska. Macie prawo do sprzyjających warunków do nauki  i rozwoju zgodnie z Waszymi możliwościami i potrzebami.

 

Rozdział I

Objaśnienie terminów

§ 1

  1. Dzieckiem/ małoletnim określa się każdą osobę do ukończenia 18. roku życia.
  1. Poprzez krzywdzenie rozumiemy zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej lub małoletniej, które źle wpływa na Wasz rozwój fizyczny lub psychiczny.
  1. Przemoc fizyczna to inaczej: atak, napastowanie seksualne, nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą, fizyczne zaczepki lub dokuczanie, zmuszanie innej osoby do robienia nieprzyjemnych rzeczy, rzucanie w kogoś przedmiotami, niszczenie rzeczy należących do ofiary; straszenie; gapienie się; szantażowanie.
  1. Przemoc słowna to: obelgi, bezpośrednie obrażanie ofiary, plotki, obraźliwe żarty, groźby. Ta forma przemocy może być także wymierzona w rodzinę i przyjaciół ofiary po to, aby jeszcze bardziej jej dokuczyć.
  1. Przemoc psychiczna to: poniżanie, wykluczanie/izolacja/milczenie, obraźliwe pisanie na ścianach (np. w toalecie lub na korytarzu), wulgarne gesty, śledzenie/szpiegowanie,
  1. Cyberprzemoc to obraźliwe SMS-y i MMS-y, wiadomości na forach internetowych, telefony i e-maile (zawierające groźby, poniżające, wulgarne, zastraszające).

Rozdział II

Zasady bezpiecznych relacji

§1

Zasady bezpiecznych relacji między personelem a małoletnimi w ZSCKR im. Jana Pawła II w Brzostku

  1. Wszystkich pracowników placówki zarówno pedagogicznych jak i niepedagogicznych, praktykantów i wolontariuszy obowiązują zasady bezpiecznych relacji z Wami opartych na wzajemnej tolerancji, akceptacji, szacunku.
  2. Każdy pracownik szkoły zobowiązany jest do traktowania Was z godnością z poszanowaniem nietykalności zarówno fizycznej jak i psychicznej.
  3. Wszelkie działania dyscyplinujące są podejmowane na bieżąco i w oparciu   o obiektywną ocenę zdarzeń.
  4. Personel szkoły zobowiązany jest do reagowania na Wasze niepożądane  zachowania  wg zasad konstruktywnej komunikacji i krytyki.
  5. Macie prawo do odczuwania i mówienia o swoich emocjach, do wyrażania własnego zdania oraz prawo do bycia wysłuchanym przez personel/nauczyciela.
  6. Jeśli czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji wobec konkretnego zachowania, czy słów możesz o tym powiedzieć każdemu nauczycielowi, psychologowi, pedagogowi szkolnemu, wychowawcy czy dyrektorowi szkoły i możesz oczekiwać odpowiedniej reakcji i pomocy.
  7. Pracownicy szkoły nie mogą Was zapraszać do swojego miejsca zamieszkania, ani spotykać się z Wami poza godzinami pracy.
  8. Właściwymi kanałami służącymi do komunikacji są: e- dziennik, e-mail i telefon służbowy.

§2

Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi w grupie rówieśniczej w ZSCKR im. Jana Pawła II w Brzostku

  1. Pamiętaj aby budować relacje rówieśnicze oparte na wzajemnej tolerancji i szacunku.
  2. Każdy uczeń ma prawo do swojego zdania, poglądów, zainteresowań, wyrażania swoich myśli i przekonań.
  3. Nie naruszaj nietykalności fizycznej i psychicznej innych uczniów.
  4. Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa obowiązujących w placówce.
  5. Nie wymuszaj zachowań niewłaściwych na innych np. palenia papierosów, picia alkoholu.
  6. Nie wolno Ci przynosić niedozwolonych substancji do szkoły.
  7. Wsłuchaj się w słowa innych, nie obgaduj bądź empatyczny/a (staraj się dostrzec co czują inni i uszanuj ich uczucia).
  8. Nie izoluj siebie lub innych od grupy rówieśniczej.
  9. Nie poniżaj, nie wyśmiewaj się z kolegów/ koleżanek.
  10. Nie obrażaj rodziny swoich koleżanek, bliskich  i dalszych znajomych.
  11. Nie szantażuj innych i nie baw się ich kosztem.
  12. Pamiętaj, że nie wolno ci obrażać rówieśników także na forach internetowych.
  13. Nie wolno Ci nagrywać kolegi/ koleżanki bez ich zgody.
  14. Nie rozpowszechniaj wizerunku swoich rówieśników.

Rozdział III

§1

Przemoc domowa

Przemoc domowa – to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające twoje prawa lub dobra osobiste, w szczególności:

  1. narażające Cię na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
  1. naruszające twoją godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną – np. namawianie lub zmuszanie Cię przez dorosłego do uczestniczenia w prawnie zabronionych czynnościach seksualnych,
  1. powodujące szkody na Twoim zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące twoje cierpienie,
  1. ograniczające lub pozbawiające Cię dostępu do środków finansowych lub możliwości pod-jęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
  1. istotnie naruszające Twoją prywatność lub wzbudzające u Ciebie poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia.

Pamiętaj!

  1. Jeżeli dzieje Ci się w domu jakakolwiek krzywda, możesz poinformować o tym pracownika szkoły, do którego masz zaufanie. Podejmie on stosowne, zgodne z zakresem swoich kompetencji działania, mające na celu Twoją ochronę.
  1. Jeśli jednak nauczyciel lub inni pracownicy szkoły zauważą w Twoim zachowaniu  i wyglądzie symptomy i oznaki stosowanej wobec Ciebie przemocy domowej, to mimo że tego nie ujawniłeś, mają obowiązek podjąć chroniące Cię działania.
  1. Możesz ujawnić wychowawcy lub innemu pracownikowi szkoły, do którego masz zaufanie, że dzieje Ci się krzywda i poprosić go o pomoc w tej trudnej dla Ciebie sytuacji.
  1. Porozmawiaj też o swojej sytuacji, o tym, co czujesz i przeżywasz z pedagogiem szkolnym lub/i psychologiem. Udzielą Ci oni wsparcia w tej trudnej dla Ciebie sytuacji oraz uwzględniając Twoje potrzeby, wspólnie z rodzicami zaplanują działania, które zapewnią Ci ochronę przed krzywdzeniem.

Rozdział IV

§1

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia

  1. W przypadku doświadczenia jakiejkolwiek z wyżej wymienionych form krzywdzenia ze strony dorosłych lub rówieśników poinformuj o tym nauczyciela, wychowawcę, psychologa lub pedagoga szkolnego.
  2. Po uzyskaniu informacji od Ciebie wychowawca podejmie interwencję w Twojej sprawie: wspólnie z psychologiem, pedagogiem lub innym nauczycielem, którego darzysz zaufaniem, przenalizują pozyskaną od Ciebie wiedzę na temat krzywdy, której doświadczyłeś/-łaś i ustalą formy i strategie pomocy.
  3. Wspólnie z Twoimi rodzicami zaplanują konkretne działania zapewniające Ci ochronę.
  4. Gdyby zaplanowane działania nie były wystarczające do zapewnienia Ci pomocy, pedagog, psycholog nawiązują współpracę z innymi instytucjami pomocowymi np. pracownikiem socjalnym MOPS, ośrodkami wsparcia zdrowia psychicznego itp.
  5. W sprawach trudnych lub związanych z popełnieniem przestępstwa, pedagog powiadamia specjalistę do spraw nieletnich oraz sąd rodzinny. Pamiętaj! To jego obowiązek.
  6. W sytuacjach zagrażających Twojemu zdrowiu lub życiu pedagog powiadamia policję lub prokuraturę rejonową. Pamiętaj! To jego obowiązek.
  1. W zależności od rodzaju doznawanej przez ciebie krzywdy zostanie uruchomiona procedura.
  2. Wszelkie procedury zostały opracowane, aby chronić Twoje zdrowie zarówno fizyczne jak i psychiczne.

Rozdział V

§1

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

  1. Szkoła zapewnia dostęp do Internetu, ale na warunkach opisanych w Statucie szkoły.
  1. W szkole możesz korzystać z urządzeń medialnych typu telefon, komputer, tablet  itp. jedynie pod opieką nauczyciela i za jego pozwoleniem.
  1. Korzystając z wszelkich urządzeń pamiętaj o tym, że Twoim obowiązkiem jest:
  1. Szanować prywatność innych- niedopuszczalne jest nagrywanie, fotografowanie czy udostępnianie informacji bez zgody zainteresowanych.
  2. Bądź odpowiedzialny/-a za swoje działania on-line. Należy unikać publikowania i udostępniania lub rozpowszechniania nieodpowiednich treści.
  3. Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa on-line. Nie należy udostępniać prywatnych danych, hasła oraz innych informacji.
  1.  Zakazuje się dostępu, publikowania i rozpowszechniania treści pornograficznych, nielegalnych, obraźliwych, dyskryminujących lub w inny sposób naruszających zasady prawa i etyki.
  2. Zakazuje się wszelkich form cyberprzemocy, takich jak zastraszanie, szkalowanie czy atakowanie innych uczniów on-line.

§2

Postępowanie na wypadek cyberprzemocy

Cyberprzemoc ma miejsce wtedy, gdy doświadczyłeś przemocy w sieci w jakiejkolwiek formie - nękania, straszenia, szantażowania z użyciem sieci, publikowania lub rozsyłania ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów  oraz gdy ktoś podszywa się w sieci pod Ciebie, wbrew Twojej woli.

Jeżeli ktoś wysyła Ci w Internecie treści nawołujące do samookaleczeń, samobójstw, zachowań szkodliwych dla zdrowia, treści dyskryminacyjne, promujące wrogość, nienawiść, treści pornograficzne dostępne bez żadnego ostrzeżenia, fake newsy - fałszywe wiadomości:

Pamiętaj!

  1. Zgłoś ten fakt rodzicom oraz wychowawcy lub pedagogowi szkolnemu (albo innemu pracownikowi szkoły, któremu ufasz).
  1. W miarę swoich możliwości i umiejętności zabezpiecz dowody. Skorzystaj  z pomocy rodziców i pracowników szkoły. Jeśli masz świadków zdarzenia, poinformuj o nich wychowawcę.
  1. Jeśli masz świadków doświadczanej przez Ciebie cyberprzemocy, powiedz o nich nauczycielowi. Identyfikacja sprawcy często jest możliwa dzięki zebranym materiałom – wynikom rozmów z osobą zgłaszającą, z ofiarą cyberprzemocy, analizie zebranych dowodów z sieci.
  2. Jeśli będziesz potrzebować dodatkowego wsparcia emocjonalnego - poproś o rozmowę z pedagogiem szkolnym lub psychologiem (lub innym nauczycielem, któremu ufasz).

Rozdział VI

§1

Ochrona wizerunku małoletnich

  1. Szkoła uznając Twoje prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapewnia najwyższe standardy ochrony Twoich danych osobowych oraz Twojego wizerunku zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Zgodę na publikację Twojego wizerunku wyrażają w formie pisemnej Twoi rodzice, opiekunowie prawni.

§2

Naruszenie prywatności dotyczące niedozwolonego wykorzystania w sieci danych osobowych

  1. Gdy sprawcą jest uczeń – kolega ofiary ze szkoły czy klasy, który udostępnia Twoje dane skontaktuj się z wychowawcą. Przedstaw mu sytuację (szczegóły sprawy), okoliczności naruszenia Twoich praw.
  1. Poinformuj równocześnie o zaistniałym zdarzeniu rodziców.
  1. W miarę Twoich możliwości zabezpiecz dowody naruszenia Twoich praw. Zgromadź sam lub z pomocą pracownika szkoły, posiadającego umiejętności z zakresu technologii cyfrowej (może Ci go wskazać wychowawca) materiały świadczące o wystąpieniu nieodpowiedniego lub niedozwolonego prawem działania – w formie elektronicznej (e-mail, zrzut ekranu, konwersacja w komunikatorze lub MMS/SMS).
  1. Przekaż dowody rodzicom i wychowawcy.
  1. Razem z rodzicami/ prawnymi opiekunami dokonaj zmian w celu utrudnienia identyfikacji w sieci.

Uwaga!

Zebrane dowody muszą jasno wskazywać na konkretnego sprawcę oraz na to, że sprawca świadomie zmierzał do wyrządzenia Ci szkody majątkowej lub osobistej.

Rozdział VII

§1

Zasady udostępniania Standardów Ochrony Małoletnich

  1. Dokument „Standardy ochrony małoletnich w ZSCKR w Brzostku" jest dokumentem ogólnodostępnym dla personelu placówki, uczniów oraz ich prawnych opiekunów.
  2. Nauczyciele omawiają treści zawarte w Standardach z swoimi wychowankami, przekazując im w przystępny i zrozumiały sposób założenia dokumentu.
  3. Dokument został zamieszczony na stronie internetowej szkoły, a także na tablicy informacyjnej na parterze szkoły.

Rozdział VIII

Ważne telefony i adresy

Jeśli znacie kogoś, kto potrzebuje pomocy lub sami znajdujecie się w trudnej sytuacji, możecie zwrócić się o pomoc do rodziców, wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego czy dyrektora szkoły, zgodnie ze ścieżką postępowania opisaną w Standardach Ochrony Małoletnich.

Możecie też skontaktować się z policją (numer 112) oraz instytucjami niosącymi pomoc dzieciom. Oto jedne z nich:

116111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży;

800121212 – Dziecięcy telefon zaufania, prowadzony przez Rzecznika Praw Dziecka.

 

   Nasza strona używa plików cookies. Pliki cookies wykorzystujemy w celu umożliwienia prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz w celu prowadzenia anonimowych statystyk i innych działań analitycznych przedstawiających sposób korzystania ze strony internetowej przez użytkowników. Dalsze korzystanie ze strony internetowej oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji - Polityka prywatności.