STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W ZSCKR im. Jana Pawła II w Brzostku
Wersja skrócona dla młodzieży
Postanowienia ogólne:
Krzywdzenie małoletnich jest niepokojącym problemem, który coraz częściej występuje we współczesnym świecie. Z różnymi formami krzywdzenia macie również do czynienia w środowisku sobie najbliższym – szkolnym i pozaszkolnym. W tej sytuacji konieczna jest odpowiednia reakcja szkoły.
Jednym z najważniejszych celów działania ZSCKR im. Jana Pawła II w Brzostku jest chronienie Was przed różnymi formami przemocy, przeciwdziałanie wszelkiej dyskryminacji oraz budowanie w szkole bezpiecznego i przyjaznego Wam środowiska. Macie prawo do sprzyjających warunków do nauki i rozwoju zgodnie z Waszymi możliwościami i potrzebami.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
§ 1
- Dzieckiem/ małoletnim określa się każdą osobę do ukończenia 18. roku życia.
- Poprzez krzywdzenie rozumiemy zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej lub małoletniej, które źle wpływa na Wasz rozwój fizyczny lub psychiczny.
- Przemoc fizyczna to inaczej: atak, napastowanie seksualne, nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą, fizyczne zaczepki lub dokuczanie, zmuszanie innej osoby do robienia nieprzyjemnych rzeczy, rzucanie w kogoś przedmiotami, niszczenie rzeczy należących do ofiary; straszenie; gapienie się; szantażowanie.
- Przemoc słowna to: obelgi, bezpośrednie obrażanie ofiary, plotki, obraźliwe żarty, groźby. Ta forma przemocy może być także wymierzona w rodzinę i przyjaciół ofiary po to, aby jeszcze bardziej jej dokuczyć.
- Przemoc psychiczna to: poniżanie, wykluczanie/izolacja/milczenie, obraźliwe pisanie na ścianach (np. w toalecie lub na korytarzu), wulgarne gesty, śledzenie/szpiegowanie,
- Cyberprzemoc to obraźliwe SMS-y i MMS-y, wiadomości na forach internetowych, telefony i e-maile (zawierające groźby, poniżające, wulgarne, zastraszające).
Rozdział II
Zasady bezpiecznych relacji
§1
Zasady bezpiecznych relacji między personelem a małoletnimi w ZSCKR im. Jana Pawła II w Brzostku
- Wszystkich pracowników placówki zarówno pedagogicznych jak i niepedagogicznych, praktykantów i wolontariuszy obowiązują zasady bezpiecznych relacji z Wami opartych na wzajemnej tolerancji, akceptacji, szacunku.
- Każdy pracownik szkoły zobowiązany jest do traktowania Was z godnością z poszanowaniem nietykalności zarówno fizycznej jak i psychicznej.
- Wszelkie działania dyscyplinujące są podejmowane na bieżąco i w oparciu o obiektywną ocenę zdarzeń.
- Personel szkoły zobowiązany jest do reagowania na Wasze niepożądane zachowania wg zasad konstruktywnej komunikacji i krytyki.
- Macie prawo do odczuwania i mówienia o swoich emocjach, do wyrażania własnego zdania oraz prawo do bycia wysłuchanym przez personel/nauczyciela.
- Jeśli czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji wobec konkretnego zachowania, czy słów możesz o tym powiedzieć każdemu nauczycielowi, psychologowi, pedagogowi szkolnemu, wychowawcy czy dyrektorowi szkoły i możesz oczekiwać odpowiedniej reakcji i pomocy.
- Pracownicy szkoły nie mogą Was zapraszać do swojego miejsca zamieszkania, ani spotykać się z Wami poza godzinami pracy.
- Właściwymi kanałami służącymi do komunikacji są: e- dziennik, e-mail i telefon służbowy.
§2
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi w grupie rówieśniczej w ZSCKR im. Jana Pawła II w Brzostku
- Pamiętaj aby budować relacje rówieśnicze oparte na wzajemnej tolerancji i szacunku.
- Każdy uczeń ma prawo do swojego zdania, poglądów, zainteresowań, wyrażania swoich myśli i przekonań.
- Nie naruszaj nietykalności fizycznej i psychicznej innych uczniów.
- Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa obowiązujących w placówce.
- Nie wymuszaj zachowań niewłaściwych na innych np. palenia papierosów, picia alkoholu.
- Nie wolno Ci przynosić niedozwolonych substancji do szkoły.
- Wsłuchaj się w słowa innych, nie obgaduj bądź empatyczny/a (staraj się dostrzec co czują inni i uszanuj ich uczucia).
- Nie izoluj siebie lub innych od grupy rówieśniczej.
- Nie poniżaj, nie wyśmiewaj się z kolegów/ koleżanek.
- Nie obrażaj rodziny swoich koleżanek, bliskich i dalszych znajomych.
- Nie szantażuj innych i nie baw się ich kosztem.
- Pamiętaj, że nie wolno ci obrażać rówieśników także na forach internetowych.
- Nie wolno Ci nagrywać kolegi/ koleżanki bez ich zgody.
- Nie rozpowszechniaj wizerunku swoich rówieśników.
Rozdział III
§1
Przemoc domowa
Przemoc domowa – to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające twoje prawa lub dobra osobiste, w szczególności:
- narażające Cię na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
- naruszające twoją godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną – np. namawianie lub zmuszanie Cię przez dorosłego do uczestniczenia w prawnie zabronionych czynnościach seksualnych,
- powodujące szkody na Twoim zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące twoje cierpienie,
- ograniczające lub pozbawiające Cię dostępu do środków finansowych lub możliwości pod-jęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
- istotnie naruszające Twoją prywatność lub wzbudzające u Ciebie poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia.
Pamiętaj!
- Jeżeli dzieje Ci się w domu jakakolwiek krzywda, możesz poinformować o tym pracownika szkoły, do którego masz zaufanie. Podejmie on stosowne, zgodne z zakresem swoich kompetencji działania, mające na celu Twoją ochronę.
- Jeśli jednak nauczyciel lub inni pracownicy szkoły zauważą w Twoim zachowaniu i wyglądzie symptomy i oznaki stosowanej wobec Ciebie przemocy domowej, to mimo że tego nie ujawniłeś, mają obowiązek podjąć chroniące Cię działania.
- Możesz ujawnić wychowawcy lub innemu pracownikowi szkoły, do którego masz zaufanie, że dzieje Ci się krzywda i poprosić go o pomoc w tej trudnej dla Ciebie sytuacji.
- Porozmawiaj też o swojej sytuacji, o tym, co czujesz i przeżywasz z pedagogiem szkolnym lub/i psychologiem. Udzielą Ci oni wsparcia w tej trudnej dla Ciebie sytuacji oraz uwzględniając Twoje potrzeby, wspólnie z rodzicami zaplanują działania, które zapewnią Ci ochronę przed krzywdzeniem.
Rozdział IV
§1
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia
- W przypadku doświadczenia jakiejkolwiek z wyżej wymienionych form krzywdzenia ze strony dorosłych lub rówieśników poinformuj o tym nauczyciela, wychowawcę, psychologa lub pedagoga szkolnego.
- Po uzyskaniu informacji od Ciebie wychowawca podejmie interwencję w Twojej sprawie: wspólnie z psychologiem, pedagogiem lub innym nauczycielem, którego darzysz zaufaniem, przenalizują pozyskaną od Ciebie wiedzę na temat krzywdy, której doświadczyłeś/-łaś i ustalą formy i strategie pomocy.
- Wspólnie z Twoimi rodzicami zaplanują konkretne działania zapewniające Ci ochronę.
- Gdyby zaplanowane działania nie były wystarczające do zapewnienia Ci pomocy, pedagog, psycholog nawiązują współpracę z innymi instytucjami pomocowymi np. pracownikiem socjalnym MOPS, ośrodkami wsparcia zdrowia psychicznego itp.
- W sprawach trudnych lub związanych z popełnieniem przestępstwa, pedagog powiadamia specjalistę do spraw nieletnich oraz sąd rodzinny. Pamiętaj! To jego obowiązek.
- W sytuacjach zagrażających Twojemu zdrowiu lub życiu pedagog powiadamia policję lub prokuraturę rejonową. Pamiętaj! To jego obowiązek.
- W zależności od rodzaju doznawanej przez ciebie krzywdy zostanie uruchomiona procedura.
- Wszelkie procedury zostały opracowane, aby chronić Twoje zdrowie zarówno fizyczne jak i psychiczne.
Rozdział V
§1
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
- Szkoła zapewnia dostęp do Internetu, ale na warunkach opisanych w Statucie szkoły.
- W szkole możesz korzystać z urządzeń medialnych typu telefon, komputer, tablet itp. jedynie pod opieką nauczyciela i za jego pozwoleniem.
- Korzystając z wszelkich urządzeń pamiętaj o tym, że Twoim obowiązkiem jest:
- Szanować prywatność innych- niedopuszczalne jest nagrywanie, fotografowanie czy udostępnianie informacji bez zgody zainteresowanych.
- Bądź odpowiedzialny/-a za swoje działania on-line. Należy unikać publikowania i udostępniania lub rozpowszechniania nieodpowiednich treści.
- Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa on-line. Nie należy udostępniać prywatnych danych, hasła oraz innych informacji.
- Zakazuje się dostępu, publikowania i rozpowszechniania treści pornograficznych, nielegalnych, obraźliwych, dyskryminujących lub w inny sposób naruszających zasady prawa i etyki.
- Zakazuje się wszelkich form cyberprzemocy, takich jak zastraszanie, szkalowanie czy atakowanie innych uczniów on-line.
§2
Postępowanie na wypadek cyberprzemocy
Cyberprzemoc ma miejsce wtedy, gdy doświadczyłeś przemocy w sieci w jakiejkolwiek formie - nękania, straszenia, szantażowania z użyciem sieci, publikowania lub rozsyłania ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów oraz gdy ktoś podszywa się w sieci pod Ciebie, wbrew Twojej woli.
Jeżeli ktoś wysyła Ci w Internecie treści nawołujące do samookaleczeń, samobójstw, zachowań szkodliwych dla zdrowia, treści dyskryminacyjne, promujące wrogość, nienawiść, treści pornograficzne dostępne bez żadnego ostrzeżenia, fake newsy - fałszywe wiadomości:
Pamiętaj!
- Zgłoś ten fakt rodzicom oraz wychowawcy lub pedagogowi szkolnemu (albo innemu pracownikowi szkoły, któremu ufasz).
- W miarę swoich możliwości i umiejętności zabezpiecz dowody. Skorzystaj z pomocy rodziców i pracowników szkoły. Jeśli masz świadków zdarzenia, poinformuj o nich wychowawcę.
- Jeśli masz świadków doświadczanej przez Ciebie cyberprzemocy, powiedz o nich nauczycielowi. Identyfikacja sprawcy często jest możliwa dzięki zebranym materiałom – wynikom rozmów z osobą zgłaszającą, z ofiarą cyberprzemocy, analizie zebranych dowodów z sieci.
- Jeśli będziesz potrzebować dodatkowego wsparcia emocjonalnego - poproś o rozmowę z pedagogiem szkolnym lub psychologiem (lub innym nauczycielem, któremu ufasz).
Rozdział VI
§1
Ochrona wizerunku małoletnich
- Szkoła uznając Twoje prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapewnia najwyższe standardy ochrony Twoich danych osobowych oraz Twojego wizerunku zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Zgodę na publikację Twojego wizerunku wyrażają w formie pisemnej Twoi rodzice, opiekunowie prawni.
§2
Naruszenie prywatności dotyczące niedozwolonego wykorzystania w sieci danych osobowych
- Gdy sprawcą jest uczeń – kolega ofiary ze szkoły czy klasy, który udostępnia Twoje dane skontaktuj się z wychowawcą. Przedstaw mu sytuację (szczegóły sprawy), okoliczności naruszenia Twoich praw.
- Poinformuj równocześnie o zaistniałym zdarzeniu rodziców.
- W miarę Twoich możliwości zabezpiecz dowody naruszenia Twoich praw. Zgromadź sam lub z pomocą pracownika szkoły, posiadającego umiejętności z zakresu technologii cyfrowej (może Ci go wskazać wychowawca) materiały świadczące o wystąpieniu nieodpowiedniego lub niedozwolonego prawem działania – w formie elektronicznej (e-mail, zrzut ekranu, konwersacja w komunikatorze lub MMS/SMS).
- Przekaż dowody rodzicom i wychowawcy.
- Razem z rodzicami/ prawnymi opiekunami dokonaj zmian w celu utrudnienia identyfikacji w sieci.
Uwaga!
Zebrane dowody muszą jasno wskazywać na konkretnego sprawcę oraz na to, że sprawca świadomie zmierzał do wyrządzenia Ci szkody majątkowej lub osobistej.
Rozdział VII
§1
Zasady udostępniania Standardów Ochrony Małoletnich
- Dokument „Standardy ochrony małoletnich w ZSCKR w Brzostku" jest dokumentem ogólnodostępnym dla personelu placówki, uczniów oraz ich prawnych opiekunów.
- Nauczyciele omawiają treści zawarte w Standardach z swoimi wychowankami, przekazując im w przystępny i zrozumiały sposób założenia dokumentu.
- Dokument został zamieszczony na stronie internetowej szkoły, a także na tablicy informacyjnej na parterze szkoły.
Rozdział VIII
Ważne telefony i adresy
Jeśli znacie kogoś, kto potrzebuje pomocy lub sami znajdujecie się w trudnej sytuacji, możecie zwrócić się o pomoc do rodziców, wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego czy dyrektora szkoły, zgodnie ze ścieżką postępowania opisaną w Standardach Ochrony Małoletnich.
Możecie też skontaktować się z policją (numer 112) oraz instytucjami niosącymi pomoc dzieciom. Oto jedne z nich:
116111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży;
800121212 – Dziecięcy telefon zaufania, prowadzony przez Rzecznika Praw Dziecka.