Praktyczna nauka zawodu jest organizowana w formie zajęć praktycznych oraz praktyk zawodowych i jest przeznaczona dla uczniów w celu opanowania przez nich umiejętności zawodowych, niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie. Uczniowie stosują i pogłębiają zdobytą wiedzę i umiejętności zawodowe w rzeczywistych warunkach pracy.
Rok szkolny 2016/2017 uczniowie klas trzecich zakończyli praktyką zawodową, która trwała cztery tygodnie. Uczniowie klasy trzeciej Technikum Żywienia, odbyli praktykę zawodową w zakładach gastronomicznych sieci otwartej (bary, restauracje, pizzerie), oraz sieci zamkniętej (stołówki szkolne). Realizacja programu praktycznej nauki zawodu odbywała się w kuchni, przy obsłudze gości na sali konsumenckiej oraz przy obsłudze dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym. Uczniowie zdobywali wiedzę dotyczącą żywienia dietetycznego dzieci i dorosłych, żywienia chorych w domu opieki społecznej, planowania żywienia oraz kalkulacji kosztów i organizacji imprez w restauracjach.
Uczniowie klasy trzeciej Technikum Mechanizacji Rolnictwa, odbyli praktykę zawodową w zakładach przetwórstwa rolnego i zaplecza technicznego rolnictwa. Umiejętności zawodowe uczniowie nabywali m.in. w miejscowych zakładach:
AKPIL w Pilźnie, Zakład Ślusarski i EKIW w Brzostku, BIELMET w Strzegocicach, a także w miejscowych gospodarstwach rolnych. Podczas odbywania praktyki zawodowej, uczniowie zdobywali m.in. wiedzę dotyczącą organizowania, kontrolowania i wykonywania prac wymagających użycia maszyn i urządzeń w produkcji rolniczej. Doświadczali się
w diagnozowaniu uszkodzeń, wykonywaniu demontażu, naprawy i montażu maszyn oraz urządzeń rolniczych do produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przeprowadzali regulacje i próby maszyn i urządzeń, a także określali normy czasowe dla prac polowych.
Praktyki zawodowe dają możliwość skonfrontowania teorii z rzeczywistością zawodową, są terenem zastosowania teorii, dają możliwość wiązania procesu uczenia się i opanowywania wiadomości z praktycznym ich zastosowaniem.
Praktyki zawodowe wspomagają proces dydaktyczny w kształtowaniu umiejętności poszukiwanych na rynku pracy.
Agnieszka Płaziak