Kształcenie zawodowe w kraju jest realizowane w szkołach ponadgimnazjalnych: zasadniczej szkole zawodowej, technikum oraz szkole policealnej. Jest także prowadzone w ramach edukacji ustawicznej dorosłych na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, głównie w centrach kształcenia ustawicznego i praktycznego (CKU i CKP).
Współcześnie podkreśla się, że celem kształcenia w szkole zawodowej jest:
• Przyswojenie przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki;
• Zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań (zawodowych) oraz rozwiązywania problemów;
• Kształtowanie postaw uczniów warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie, w tym także w życiu zawodowym;
Zadania szkoły oraz innych placówek oświatowych, prowadzących kształcenie zawodowe, uwarunkowane są zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo- społecznym, na które wpływają w szczególności:
• Idea gospodarki opartej na wiedzy;
• Globalizacja procesów gospodarczych i społecznych;
• Rosnący udział handlu międzynarodowego;
• Mobilność geograficzna i zawodowa;
• Nowe techniki i technologie;
• Wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników;
W tej dziedzinie kształcenia ważne są działania dydaktyczne wspomagające rozwój każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i rozwoju zawodowego, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych. Edukacja zawodowa nie może być traktowana tylko jako instrumentalne działanie w celu uzyskania nowych wiadomości i kompetencji, ale powinna przygotować wychowanków do twórczej aktywności w społeczeństwie wiedzy i konieczności ciągłego uczenia się.
Współczesny system kształcenia zawodowego musi elastycznie reagować na potrzeby rynku pracy i powinien być otwarty na uczenie się przez całe życie.
Charakterystyczną cechą odróżniającą je od innych procesów dydaktycznych, jest relatywnie bardzo szybkie tempo zmian treści tego kształcenia. Rozumiane jako proces ma wszystkie cechy typowe dla procesu kształcenia ogólnego. Ma ono jednak swoją specyfikę, która jest szczególnie widoczna w sferze poznawczej. Polega na tym, że znaczną część treści kształcenia realizowanych w szkole zawodowej nie wystarczy tylko zapamiętać i zrozumieć, ale należy je umieć zastosować w praktyce na określonym stanowisku pracy. W treściach tego kształcenia wyróżniamy wiedzę zawodową i umiejętności (kompetencje ) zawodowe, których opanowanie zapewnia właściwe przygotowanie do działalności zawodowej.
Jedną z form kształcenia zawodowego uczniów naszej szkoły jest szkolenie kursowe zwiększające atrakcyjność absolwentów na rynku pracy. W br szkolnym w czasie ferii zimowych uczniowie a także absolwenci naszej szkoły mieli możliwość uczestnictwa w następujących kursach:
• specyfikę pracy i style obsługi kelnera
• prezentację wyposażenia i podstawowego sprzętu potrzebnego do obsługi konsumenta
• przygotowanie sali konsumenckiej
• ogólne zasady podawania, serwowania napojów i dań w zakładzie gastronomicznym
• serwis win
• sposoby konwersacji, rozwiązywanie sytuacji trudnych
Barman - Celem kursu było zdobycie i opanowanie wiedzy oraz umiejętności potrzebnych do pracy za barem. Program kursu podzielono na dwie części:
I - multimedialne szkolenie teoretyczne zawierające tematykę klasyfikacji alkoholi, naukę przygotowywania z nich drinków oraz napoi mieszanych, przygotowywania kaw, parzenia herbat.
II – część praktyczna składająca się z ćwiczeń pozwalających opanować technologię przygotowywania napojów mieszanych, elementy obsługi klienta oraz organizację pracy za barem.
Obsługa kas fiskalnych - program kursu obejmował: omówienie obowiązujących przepisów prawno – fiskalnych, objaśnienie terminów i skrótów używanych w dokumentach handlowych, omówienie sposobu wystawiania faktury VAT czy rachunku, ćwiczenia praktyczne na kasach fiskalnych.
Operator wózków jezdniowych - Celem kursu było uzyskanie uprawnień i kwalifikacji do kierowania wózkami jezdnymi.
Program szkolenia:
• Typy stosowanych wózków jezdniowych
• Budowa wózka
• Czynności operatora przy obsłudze wózków przed podjęciem pracy i po pracy z wózkami
• Czynności operatora w czasie pracy z wózkami
• Wiadomości z zakresu ładunkoznawstwa
• Wiadomości z zakresu bhp
• Praktyczna nauka jazdy i manewrowania osprzętem wózków
• Szkolenie z zakresu bezpiecznej obsługi wymiany butli gazowych
• Wiadomości o dozorze technicznych
Wszystkie kursy zakończyły się egzaminami teoretycznymi oraz praktycznymi. W przypadku kursu operator wózków jezdniowych następnym etapem będzie egzamin przed komisją egzaminacyjną z UDT w Tarnowie.
Tegoroczne pracowite ferie w naszej szkole cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno wśród uczniów jak i absolwentów . Wszystkie kursy zorganizowano we współpracy z Zakładem Doskonalenia Zawodowego w Tarnowie.
Kierownik Szkolenia Praktycznego
mgr inż. Teresa Radelczuk
Galeria zdjęć z kursów:
kurs barmański kurs kelnerski kurs- kierowca wózków widłowych kurs kas fiskalnych