Godło Polski MRiR
A A A

Wersje kontrastowe

Aktualności

Program profilaktyczny 2016/2017

« Aktualności 23 września 2011

SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYCZNY

w Zespole Szkół im. Jana Pawła II

w Brzostku

na rok szkolny 2016/17

 

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO

1.    Szkolny program profilaktyki (zmierzając do wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, zgodnie z wizją i misją szkoły) ma za zadanie:

a)    wychowanie do wartości i podejmowania odpowiednich decyzji,

b)    wspieranie w sytuacjach trudnych,

c)    wzmacnianie mocnych stron osobowego rozwoju,

d)    budowanie poczucia wartości,

e)    kształtowanie umiejętności komunikacyjnych,

f)     wzmacnianie więzi emocjonalnych w rodzinie,

g)    wypracowanie efektywnych sposobów radzenia sobie ze stresem.

 

2.    Szkolny program profilaktyki obejmuje następujące obszary zachowań problemowych:

a)   agresja,

b)   wagary, niepowodzenia szkolne,

c)   kultura osobista – kształtowanie osobowości,

d)   wchodzenia w dorosłość,

e)   niebezpieczeństwo uzależnień,

f)   zdrowy styl życia.

 

Program szkolnej profilaktyki ma na uwadze chronienie młodzieży przed zakłóceniami rozwoju i interweniowanie w sytuacji pojawiających się zagrożeń.

Zadaniem szkolnej profilaktyki jest chronienie młodzieży przed zagrożeniami przez działania wychowawczo – profilaktyczne, a także reagowanie w sytuacjach rozpoznania pierwszych prób podejmowania zachowań ryzykownych poprzez odwołanie się do specjalistycznej pomocy.

Okres dorastania to czas szczególnie podatny na zakłócenia i podejmowanie zachowań ryzykownych, czyli działań zwiększających prawdopodobieństwo pojawienia się niekorzystnych psychologicznych, społecznych i zdrowotnych konsekwencji.

Najczęściej pojawiające się zachowania ryzykowne to:

-   palenie tytoniu,

-  używanie alkoholu,

-  używanie innych środków psychoaktywnych,

-  wczesna inicjacja seksualna,

-  zachowania agresywne i przestępcze,

-  nieprawidłowości w odżywianiu

 

Czynniki chroniące zwiększające odporność ucznia na działania czynników ryzyka to:

-     silna więź emocjonalna z rodzicami,

-      więź emocjonalna z grupą rówieśniczą akceptowaną społecznie

-     zainteresowanie nauką szkolną, udział w zajęciach dodatkowych,

-     regularne praktyki religijne,

-     szacunek wobec norm, wartości i autorytetów, wrażliwość społeczna

-     stała opieka sprawowana przez kompetentną osobę dorosłą,

-     umiejętność rozwiązywania problemów,

-     wzmacnianie poczucia własnej wartości i  zachowań asertywnych.

3. Do Zespołu Szkół im. Jana Pawła II uczęszcza młodzież z różnych środowisk, mająca problemy natury osobistej, rodzinnej i edukacyjnej.

 

Przeprowadzane ankiety wśród uczniów oraz rodziców, obserwacja środowiska szkolnego umożliwiły wstępną diagnozę problemów wychowawczych, do których należy zaliczyć:

 

1.    Niedostateczny poziom kultury osobistej, poczucia własnej wartości.

2.    Wagary, brak zainteresowania nauką.

3.    Palenie papierosów, picie alkoholu i zażywanie narkotyków.

4.    Problemy z komunikacją interpersonalną, asertywnością.

5.    Zachowania agresywne, używanie wulgaryzmów.

6.    Zaburzenia odżywiania.

7.    Wczesna inicjacja seksualna.

 

4. Celem programu jest uruchomienie czynników chroniących młodzież przed zachowaniami ryzykownymi, czyli:

 

  • budzenie zainteresowań, ciekawości poznawczej, m.in. poprzez działalność kół zainteresowań,
  • budowanie pozytywnego stosunku do szkoły,
  • zachętę do podejmowania aktywności, wdrażanie do efektywnego gospodarowania czasem wolnym (sport, nauka, twórczość, itp.),
  • uczenie radzenia sobie z emocjami,
  • wsparcie w trudnych sytuacjach,
  • budowanie autorytetów, kształtowanie systemu wartości, pozytywnych relacji z innymi,
  • rozwijanie świadomości własnego ciała, poznawanie roli jaką odgrywa równowaga w organizmie co pozwoli w wyborze zdrowego stylu życia.

 

5. Program Profilaktyki zakłada  współpracę z instytucjami wspierającymi działania szkoły:

  • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Dębicy
  • Komendą Policji – Wydział Prewencji
  • Samodzielnym  Gminny Ośrodek Zdrowia w Brzostku
  • Centrum Pomocy Rodzinie w Dębicy
  • Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Brzostku
  • Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Dębicy

·  Gminnymi Ośrodkami  Pomocy Społecznej

·  Piekarnią  „Kołacz” w Kołaczycach

6. Oczekiwane efekty działań profilaktycznych
  • wzmocnienie samooceny młodego człowieka jako podstawa powodzenia działań profilaktycznych,
  • wzrost świadomości w odniesieniu do korzyści wypływających ze zdrowego stylu życia,
  • wzrost umiejętności dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów,
  • wzrost asertywności uczniów, umiejętności, otwarcia się na drugiego człowieka i jego zrozumienia przy jednoczesnym poszanowaniu własnej godności,
  • stworzenie właściwego klimatu, atmosfery w szkole.

 

  1. Sposoby realizacji zadań zawartych w programie.
  • Realizacja tematyki na godzinach wychowawczych.
  • Współpraca z profesjonalnymi placówkami zajmującymi się profilaktyką – spotkania uczniów i rodziców z przedstawicielami instytucji zajmującymi się działaniami profilaktycznymi.
  • Kontakty z rodzicami – zwrócenie uwagi na sygnały ostrzegawcze pojawiające się w przypadkach częstej absencji, braku zainteresowania nauką,  zachowań  ryzykownych.
  • Współdziałanie całej społeczności szkolnej – uczniów, nauczycieli, rodziców, pracowników administracji i obsługi w zakresie przestrzegania obowiązujących norm zachowania.
  • Propagowanie tematyki prozdrowotnej i profilaktycznej: prelekcje, gazetki, plakaty, ulotki.
  • Realizacja programu „CHROŃ ŻYCIE - ŻYJ ZDROWO”.

 

PLAN REALIZACJI DZIAŁAŃ SZKOLNEJ PROFILAKTYKI

 

Decyzję o kolejności realizacji poszczególnych tematów podejmuje zespół nauczycieli uczących.

 

OBSZAR PROBLEMOWY – KULTURA OSOBISTA

KSZTAŁTOWANIE OSOBOWOŚCI

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

OCZEKIWANE EFEKTY

REALIZATOR

1.  Zapoznanie uczniów              z pojęciem kultury osobistej (od zasad higieny, sposobu ubierania się do świadomego odbioru kultury)

- prowadzenie godziny wychowawczej na temat kultury języka, stroju, zachowania; zapoznanie młodzieży z zasadami obowiązującymi w Statucie Szkoły.

- uczeń nazywa i rozróżnia postawy uważane powszechnie za właściwe lub niewłaściwe; wciela w życie zasady savoir-vivre, Statutu Szkoły, na egzaminie maturalnym i na uroczystościach szkolnych prezentuje odpowiedni ubiór.

- wychowawcy klas I  (wychowawcy pozostałych klas przypominają zasady obowiązujące w statucie)

2. Kształtowanie pozytywnego obrazu siebie.

- prowadzenie godziny wychowawczej na temat samopoznania, zainteresowań, zdolności , wzmacniania poczucia własnej wartości ucznia.

- uczeń ma właściwy obraz własnej osoby.

- wychowawcy wszystkich klas

3. Rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej, empatii, zachowań asertywnych.

- prowadzenie godzin wychowawczych na temat  zasad komunikowania się werbalnego i pozawerbalnego asertywności.

- uczeń umie dotrzeć do rozmówcy, wyraża swe emocje.

- wychowawcy kl. I. ,

Pedagog szkoły

 

 

 

4. Tolerancja – szacunek wobec „inności”

- rozmowy z uczniami  na temat  szacunku wobec innych kultur, poglądów, przekonań, niepełnosprawności

- uczeń szanuje poglądy, przekonania innych ludzi, nie ulega stereotypom, ma własne poglądy

- wychowawcy

- wszyscy nauczyciele (

5.Wulgaryzmy jako sposób uzewnętrzniania negatywnych emocji.

- wyposażenie uczniów                    w wiedzę  na temat agresji, jej przyczyn, skutków                           i sposobów reagowania na nią (godzina wychowawcza).

- uczeń wie, że nie ma emocji złych i dobrych, bo wszystkie są potrzebne  w bogatym świecie uczuć, że agresję można rozładować we właściwy sposób.

- wychowawcy klas I, pozostali wychowawcy przypominają                   o kulturze słowa.

 

OBSZAR PROBLEMOWY – NIEBEZPECZEŃSTWO  UZALEŻNIEŃ

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

OCZEKIWANE EFEKTY

REALIZATOR

1.Dostarczenie informacji                      o mechanizmach               i następstwach wczesnego picia alkoholu, zażywania narkotyków, dopalaczy i palenia papierosów

-  dyskusje na godzinie wychowawczych, filmy, gazetki, ulotki,

-  spotkania z policjantami                 z wydziału prewencji,

- zaproszenie osób, które zwyciężyły walkę z uzależnieniem,

-  organizacja konkursu wewnątrzszkolnego na temat uzależnień,

-          kształtowanie trzeźwych obyczajów poprzez dostarczenie asertywnych wzorców oraz ukazywanie atrakcyjnego aspektu zdrowego stylu życia,

-          przeprowadzenie ankiet diagnozujących na ile młodzież naszej szkoły spotkała się z różnego rodzaju uzależnieniami,

-          rozmowy z uczennicami na temat FAS -wpływu picia alkoholu  przez kobietę w ciąży na rozwój prenatalny dziecka      i jego późniejsze życie

- wystawa profilaktyczna

nt. uzależnień

-   uczeń zna realne konsekwencje wczesnego picia alkoholu, zażywania narkotyków i palenia papierosów, zdaje sobie sprawę z tego , że uzależnienia powodują szkody emocjonalne, edukacyjne zdrowotne          i prawne, umie funkcjonować bez używek.

-obowiązkowo wychowawcy  klas I, w pozostałych klasach przypomnienie o zagrożeniach wynikających z uzależnień

-   pedagog szkolny,

-   rodzice,

-   katecheta,

-  nauczyciele bibliotekarze

-nauczyciele wychowania fizycznego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Ochrona młodzieży przed uzależnieniem od multimediów, komputera, Internetu, telefonu, telewizji, itp.

- przeprowadzenie zajęć edukacyjnych na temat uzależnień z wykorzystaniem krótkich filmów we wszystkich klasach

- uczeń jest świadomy niebezpieczeństw płynących z nadmiernego korzystania z multimediów, potrafi dozować i gospodarować swoim  czasem, dokonuje prawidłowych wyborów

- nauczyciel informatyki                        - nauczyciele bibliotekarze

3.Pomoc młodzieży          z rodzin z problemem alkoholowym

-   zgromadzenie informacji              o rodzinach dysfunkcyjnych,

-    stały kontakt z Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Brzostku, pracownikami socjalnymi

-    pomoc w rozwoju pozytywnego, realistycznego obrazu siebie, swoich możliwości i zdolności                u młodego człowieka,

-   zachęcanie rodziców do współpracy ze szkołą, kuratorami,

-  praca indywidualna z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym, angażowanie go do udziału w kołach zainteresowań

-   nawiązanie efektywnej współpracy z uczniem          i rodzicem,

-   efektywne radzenie sobie ucznia z sytuacjami problemowymi,

-    rodzina prawidłowo pełni funkcje wychowawcze,

-   uczeń rozpoznaje ,wyraża     i akceptuje uczucia,             a także radzi sobie                        z sytuacjami trudnymi,

-   uczeń i jego rodzina modyfikują niepożądane zachowania bez stosowania przemocy.

-   wychowawcy klas,

-    pedagog szkolny

-    rodzice

( wg. potrzeb)

 

OBSZAR PROBLEMOWY – WCHODZENIE W DOROSŁOŚĆ

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

OCZEKIWANE EFEKTY

REALIZATOR

1. Przekazanie wiedzy                     o mechanizmach                          i następstwach wczesnej aktywności seksualnej

-  antykoncepcja (według programu WDŻ)

-   mini wykłady, plansze, ulotki,  filmy edukacyjne

-   zmiana postaw                          i zachowań młodzieży

- nauczyciel WDŻ

- katecheta

2. Rozwijanie akceptacji dojrzewania, rozwoju          i problemów z tym związanych

-   uruchomienie skrzynki pytań i odpowiedzi

- prowadzenie godzin wychowawczych w klasach II                       na temat odpowiedzialności prawnej za swoje „dorosłe” czyny

-   wzmocnienie poczucia własnej wartości

-   podejmowanie  dojrzałych                            i odpowiedzialnych decyzji

-    zachowania asertywne

- nauczyciel uczący WDŻ

- wychowawcy  kl. II

- katecheta

 

3. Zaangażowanie rodziców do edukacji i współpracy

-   pogadanki przy okazji zebrań, mini wykłady

-   rodzice są świadomi odpowiedzialności za edukację psychoseksualną swoich dzieci, akceptują działanie profilaktyczno-wychowawcze szkoły

- wychowawcy      klas III,

 

4. Przekazanie wiedzy na temat funkcji rodziny

- przeprowadzenie godziny wychowawczej w klasach IV

- poznanie funkcji rodziny

- wychowawcy      klas IV

5. Zagrożenia życia rodzinnego

- prowadzenie lekcji w ramach WDŻ

- uświadomienie roli więzi między członkami rodziny

- nauczyciel WDŻ

 

OBSZAR PROBLEMOWY –

WAGARY, NIEPOWODZENIA SZKOLNE

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

OCZEKIWANE EFEKTY

REALIZATOR

1. Zapoznanie młodzieży  z systemem kar za absencję.

- egzekwowanie obowiązujących w Statucie przepisów odnośnie obecności uczniów na zajęciach lekcyjnych.

-  przypomnienie na godzinach wychowawczych negatywnych stron wagarowania,

- badanie ankietowe na temat przyczyn absencji uczniów

-  poprawa frekwencji.

-   uświadomienie zagrożeń występujących podczas wagarów

-          wyrobienie nawyku rezygnacji z wagarów

-          uświadomienie wagi nauki szkolnej, korzyści płynących z edukacji                  w szkole średniej i po jej zakończeniu

-     pedagog,

-     wychowawcy wszystkich klas, szczególnie klas pierwszych

2. Rozpoznawanie źródeł niepowodzeń szkolnych i zapobieganie problemom w nauce.

- badanie  przyczyn trudności szkolnych uczniów,

- przeprowadzenie godzin wychowawczych w kl. I  nt. „Wybieram własny styl uczenia”

- rozmowy z rodzicami, opiekunami uczniów, systematyczne informowanie ich o postępach w nauce,

- organizacja pomocy koleżeńskiej i  zajęć wyrównawczych w kl. I,

- biblioterapia – kl. I

- rozwiązanie konkretnych problemów

- osiąganie przez uczniów lepszych wyników w nauce

- poznanie własnych predyspozycji (wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk)

- wychowawcy klas I

- pedagog

-wychowawcy klas

 

 

 

 

 

 

 

 

-nauczyciele bibliotekarze

3. Rozwijanie zainteresowań.

-  przeprowadzenie ankiety celem poznania zainteresowań uczniów kl. I oraz chęci ich uczestnictwa  w zajęciach dodatkowych

-działalność kółek               zainteresowań

-   skierowanie aktywności na „pozytywny tor”

- wszyscy nauczyciele

- pedagog

 

Opiekunowie kół zainteresowań

 

4. Zaangażowanie uczniów w sprawy szkoły, społeczeństwa.

-  udział uczniów w przedsięwzięciach szkolnych, akcjach charytatywnych

 

-   wyrobienie odpowiedzialności za sprawy szkolne

-    rozwijanie więzi ze szkołą

-    opiekun SU

-    Koło Caritas

-    Koło PCK

-    wychowawcy

5. Pedagogizacja rodziców

- spotkania w czasie zebrań z rodzicami, mini wykład na temat zależności między wynikami w nauce a higieną pracy umysłowej  i obecnością uczniów na zajęciach szkolnych, ukazywanie korzyści płynących z posiadania abonamentu na korzystanie z dziennika elektronicznego

- uświadomienie zagrożeń wynikających  z absencji

- współpraca ze szkołą w przeciwdziałaniu wagarom

-troska rodzica o właściwe warunki  do nauki domowej

- wychowawcy wszystkich klas

 

OBSZAR PROBLEMOWY: PROFILAKTYKA ZDROWOTNA

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

OCZEKIWANE EFEKTY

REALIZATOR

1.  Anoreksja, bulimia, cukrzyca, otyłość.

- omawianie tematyki dbałości           o higienę osobistą, właściwe odżywianie,

-          gimnastyka jako sposób na odchudzanie,

-          odpowiednie produkty spożywcze w sklepiku szk.

-          wydawanie młodzieży kanapek z razowego pieczywa w ramach programu „ Pomoc państwa w zakresie dożywiania”

-          zorganizowanie wystawy                i degustacji zdrowej żywności, dla rodziców i uczniów

-          zaproszenie rodziców,

dziadków na spotkanie z młodzieżą celem  podzielenia się wiedzą życiową

-          zorganizowanie spotkania z dietetykiem

-          pomiar wagi ciała wszystkich uczniów, określenie ich BMI,

-  uświadomienie mechanizmu zachorowania na anoreksję czy bulimię,

-   umiejętność zdrowego odchudzania się,

-   zwiększenie poczucia własnej wartości

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wzrost wskaźnika normy wagowej

-   szkolne koło                     „ Chrup, chrup”

-          nauczyciele uczący podstaw żywienia, prowadzący praktyki zawodowe

-  prowadzący praktyki zawodowe z żywienia

- nauczyciele w-f

- sklepik szkolny

 

 

 

 

 

 

2. Poznanie źródeł stresu, ćwiczenie umiejętności radzenia sobie ze stresem, niską samooceną

- rozmowy, pogadanki, na godz. wychowawczych,

- kształtowanie umiejętności wyboru właściwych form walki ze stresem,

- prowadzenie godzin wych.                 w klasach II, III i IV na temat form walki ze stresem egzaminacyjnym

- wzrost wiedzy na temat istoty stresu, jego objawów,

- ukształtowanie umiejętności zapobiegania negatywnym skutkom stresu                               i redukowania napięcia emocjonalnego

- wychowawca,

- pedagog,

- katecheci

- wychowawcy klas III i IV

3. Wychowanie do czynnego spędzania czasu wolnego                       i aktywności ruchowej.

-          zapoznanie młodzieży                     z różnymi formami wypoczynku

- angażowanie w organizację rozgrywek sportowych

- upowszechnienie aktywności ruchowej (wycieczki, rajdy, udział w dodatkowych zajęciach z wychowania fizycznego).

- nauczyciele wychowania fizycznego

4. Pomoc indywidualna w rozwiązywaniu konkretnych sytuacji kryzysowych (choroba, ciąża)

- rozmowy, wsparcie emocjonalne, w razie potrzeby skontaktowanie ucznia – rodzica z lekarzem bądź psychologiem

- uczeń otrzyma fachową pomoc od specjalisty

- wychowawcy

- pedagog szkolny

- pielęgniarka

5. Profilaktyka raka  szyjki macicy

„ Wybierz życie – pierwszy krok” i raka skóry –czerniaka „Znamię ! Znam je?”

- prelekcje, filmy, ulotki, broszury o tematyce związanej z higieną osobistą, samokontrolą piersi.

-  udanie się uczennic na konsultacje medyczne, badania

-          pedagog szkolny

-          położna środowiskowa

 

6. Zagrożenie HIV/AIDS

-          przedmiot WDŻ , higiena                 i ochrona zdrowia – w ramach programu nauczania

-          zbiór wideoteki bibliotecznej

-          wewnątrzszkolny konkurs na temat HIV/ AIDS

-          uczeń uzyska wiedzy na temat sposobów zarażania się wirusem ,  a także gdzie szukać pomocy w przypadku choroby

- nauczyciel uczący  WDŻ i przedmiotu higiena i ochrona zdrowia

7. Brawura i brak rozsądku na drodze

 

 

 

 

 

- pogadanki, filmy, plakaty

- zwiększenie świadomości odpowiedzialności za życie swoje i innych

- nauczyciele przepisów ruchu drogowego, katecheci

-rodzice, wychowawcy

8. Badania przesiewowe

- badania uczniów, zwrócenie uwagi na:

-zaburzenia w rozwoju somatycznym

-zaburzenia w ostrości wzroku

-boczne skrzywienie kręgosłupa

-podwyższone ciśnienie tętnicze

- przeprowadzenie badań

- pielęgniarka szkolna

9. Realizacja zagadnień pierwszej pomocy przedlekarskiej                  w ramach przedmiotu EDB

- ćwiczenia sztucznego oddychania

- zgodnie z rozkładem materiału

- nauczyciel przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa

 

OBSZAR PROBLEMOWY: AGRESJA

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

OCZEKIWANE EFEKTY

REALIZATOR

1. Monitoring szkoły

- monitorowanie korytarzy,

- zwiększenie bezpieczeństwa uczniów w szkole

- pracownicy szkoły

2. Eliminowanie zachowań agresywnych wśród uczniów

- przeprowadzenie ankiet                         i wywiadów wśród uczniów klas I na temat poczucia bezpieczeństwa w klasie, szkole, rodzinie

-  omawianie na godzinach wychowawczych przyczyn zachowań agresywnych wśród młodzieży, sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych,

 

-  uczeń zna definicję agresji, przyczyny i skutki zachowań agresywnych,

-  rozpoznaje objawy,

-  zauważa, spostrzega agresję,

- zna uczucia „ofiary”                   i agresora,

- zna techniki relaksacji,

-   wie, gdzie szukać pomocy    i jak obronić się w sytuacji zagrożenia.

- pedagog,

- wychowawcy                  - nauczyciele bibliotekarze,

-

3.Rozpoznawanie                          i diagnozowanie przez nauczycieli zachowań agresywnych uczniów

- kontrola monitoringu szkolnego, natychmiastowa reakcja na sytuację problemową

-          dyskusje na temat przyczyn zachowań agresywnych, prowadzenie mediacji                       w sytuacjach konfliktowych

-          wygaszanie konfliktów wśród uczniów,

 

- pedagog,

- wychowawcy wszystkich klas,

- katecheta

4. Pedagogizacja rodziców

-   przeprowadzanie ankiet                 i wywiadów wśród rodziców ucz. kl. I ,

-   spotkania w czasie zebrań                          z rodzicami,

 

 

 

 

-wystawy pedagogizujące dla rodziców w czasie spotkań wywiadowczych nt. zachowań ryzykownych

-   uświadomienie zagrożeń wynikających                        z rozwijającej się wśród młodzieży agresji,

-   umiejętność reagowania na takie zachowania,

-   współpraca rodziców ze szkołą w przeciwdziałaniu agresji.

- uświadomienie rodziców o ponoszeniu odpowiedzialności za wybory życiowe swoich dzieci

-   pedagog,

-   wychowawcy klas

-nauczyciele zawodu

 

 

 

 

 

 

 

- nauczyciele bibliotekarze

 

 

Podstawa prawna

 

  1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe 2 kwietnia 1997r.
  2. Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989r., ratyfikowana przez Polskę 30 kwietnia 1991r.
  3. Program Polityki Prorodzinnej Państwa przygotowany przez Międzyresortowy Zespół ds. Opracowania Polityki Prorodzinnej Państwa powołany przez Prezesa Rady Ministrów i przyjęty w dniu 17 listopada 1998r. przez Komitet Społeczny Rady Ministrów.
  4. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, zwana „ustawą o systemie oświaty” (Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329; zm.: z 1996r. Nr 106, poz. 496; z 1997r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943; z 1998r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126; z 2000r. Nr 12,       poz. 136, Nr 19, poz. 299 i Nr 48, poz.550).
  5. Ustawa z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej, zwana „ustawą o pomocy społecznej” (Dz. U. z 1998r. Nr 64, poz. 414;   zm.: z 1998r. Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756, Nr 162, poz. 1118  i 1126; z 1999r. Nr 20, poz. 170, Nr 79, poz. 885 i Nr 90, poz. 1001; z 2000r. Nr 12, poz. 136 i Nr 19, poz.238).
  6. Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości     i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zwana „ustawą o wychowaniu     w trzeźwości” (zmiany Dz.U. 2013poz. 1563: Dz. U.2014 poz.822 i 1188)
  7. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, zwana „ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii” (Dz. U. 2012 Nr 124 ( zmiany : Dz.U.2015 poz.28)
  8. Ustawa z dnia 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, zwana „ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu” (Dz. U. z 1996r. Nr 10, poz. 55; zm. 1997r. Nr 88, poz. 554 i 121, poz. 770; z 1999r. Nr 96, poz. 1107).
  9. Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia  2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 poz.532

 

 

 

   Nasza strona używa plików cookies. Pliki cookies wykorzystujemy w celu umożliwienia prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz w celu prowadzenia anonimowych statystyk i innych działań analitycznych przedstawiających sposób korzystania ze strony internetowej przez użytkowników. Dalsze korzystanie ze strony internetowej oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji - Polityka prywatności.