PROGRAM ROZWOJU SZKOŁY
na rok szkolny 2014/2015
Lp. |
Zadanie |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Dokumentacja zadania potwierdzająca realizację |
1. |
Wzbogacenie budynku szkoły w nowy sprzęt |
- dokończenie budowy placu manewrowego do nauki jazdy;
- wykonanie instalacji monitoringowej;
- zakończenie prac przy ogrodzeniu szkoły;
- remont prowadzony przez Starostwo Powiatowe – elewacja na budynku szkoły, remont stropodachu, odwodnienie piwnic, wymiana kaloryferów, wymiana instalacji elektrycznej;
- systematyczne uzupełnianie księgozbioru biblioteki w lektury szkolne i nowości wydawnicze;
-zakup sprzętu biurowego (niszczarki i drukarki);
- pozyskiwanie sponsorów (współpraca z firmami, przedsiębiorstwami działającymi na terenie gminy i powiatu);
- doposażenie w ramach projektu „Podkarpacie stawia na zawodowców”, pracowni architektury i mechanizacji oraz wyposażenie pracowni doradztwa zawodowego (rzutnik, drukarka, laptop, 2 komputery stacjonarne);
|
-cały rok |
- dyrekcja - nauczyciele - bibliotekarz |
- księga inwentarzowa |
2. |
Dbanie o estetykę otoczenia szkoły |
- pielęgnowanie trawników, zasadzonych roślin i krzewów ozdobnych; |
-cały rok |
- wychowawcy w ramach zadania „Klasa gospodarzem szkoły”, - pracownicy obsługi szkoły - uczniowie w ramach zajęć praktycznych |
- sprawozdanie i klas pełniących funkcję gospodarza szkoły |
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Dokumentacja zadania potwierdzająca realizację |
1. |
Zapoznanie nauczycieli z zasadami sprawowania nadzoru pedagogicznego |
- zapoznanie nauczycieli z Planem Nadzoru Pedagogicznego na rok szkolny 2014/2015;
- współudział nauczycieli w przyznawaniu dodatków motywacyjnych i nagród poprzez wypełnianie arkuszy diagnostycznych na zakończenie I i II semestru; |
- wrzesień - styczeń - czerwiec |
- dyrekcja - nauczyciele |
- księga protokołów RP - arkusze diagnostyczne |
2. |
Analizowanie potrzeb i oczekiwań uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie kształcenia i wychowania |
- przeprowadzenie ankiet wśród uczniów klas pierwszych dotyczących zainteresowań i oczekiwań dotyczących zajęć pozalekcyjnych; |
- wrzesień |
- pedagog - wychowawcy |
- analiza ankiet |
3.
|
Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w szkole.
|
- zapoznanie uczniów z zasadami BHP obowiązującymi w pracowniach oraz ich przestrzeganie;
- zapewnienie uczniom opieki podczas lekcji, zajęć praktycznych oraz przerw (dyżury nauczycieli);
- stała współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Dębicy oraz ze służbą zdrowia i pielęgniarką szkolną; |
- cały rok |
- nauczyciele
-nauczyciele, rodzice, uczniowie, administrator
- nauczyciele, wychowawcy, rodzice, uczniowie |
- wpisy w dzienniku z wybranych zajęć - książka zastępstw - monitoring -dziennik elektroniczny „Librus” -dokumentacja psychologiczno-pedagogiczna |
4. |
Monitorowanie frekwencji i postępów w nauce. |
- efektywny i systematyczny przekaz informacji między nauczycielami, rodzicami i uczniami.
|
- cały rok
|
- nauczyciele, wychowawcy |
-dziennik elektroniczny „Librus” |
5. |
Udział rodziców w opiniowaniu i konstruowaniu dokumentów prawa szkolnego |
- opiniowanie przez rodziców dokumentów szkoły; |
- wrzesień |
- dyrekcja |
- analiza ankiet ewaluacyjnych |
6. |
Kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku oraz upowszechnianie swoich osiągnięć |
- konkurs dla gimnazjalistów Piękno przyrody naszego regionu
- Międzygimnazjalny Turniej Tenisa Stołowego
- konkurs piosenki religijnej dla gimnazjalistów
- otwarte zajęcia praktyczne- architektura krajobrazu, mechanizacja rolnictwa - zaproszenie dyrektorów okolicznych gimnazjów z delegacjami 4 uczniów na Święto Szkoły - dyskoteka dla gimnazjalistów
- opracowanie listy tematów projektów edukacyjnych dla gimnazjalistów realizowanych we współpracy z ZS w Brzostku. - współpraca z lokalnymi mediami
- prezentacja sylwetek absolwentów w prasie i w czasie Dnia Otwartego - opracowanie aktualnych folderów i plakatów - organizacja Dnia Otwartego
- koordynowanie pracami zespołu promocyjnego - udział młodzieży w pracach na rzecz środowiska;
- prezentowanie swoich osiągnięć w środowisku lokalnym poprzez zamieszczanie informacji w lokalnej prasie „Wiadomości Brzosteckie”, w szkolnej gazetce „Plotka” oraz na szkolnej stronie internetowej;
- monitorowanie losów absolwentów |
- marzec
-listopad
-październik
-wiosna lub jesień
- 03.10.2014
- listopad
- wrzesień – kwiecień
-cały rok
-cały rok
-styczeń – luty
- luty – marzec
- cały rok
- cały rok
- cały rok
- cały rok |
- A.Hudyma, M. Batycka, M. Świszcz, D. Machaj - W. Bonarek, B. Stelmach - A. Płaziak, J. Nawracaj, Ksiądz
-nauczyciele praktycznej nauki zawodu
- Dyrekcja, M. Jop
M. Kmiecik,A. Płaziak J. Nawracaj, P. Machaj P. Kasprzyk,A. Jedziniak G. Grzesiakowski
- J. Nawracaj, M. Świszcz, T. Radelczuk A. Jedziniak, K. Grygiel D. Machaj
- M. Augustyn, J. Betlej M.Wójcik, G. Kolbusz F. Berrahal
- J. Betlej, F. Berrahal A. Hudyma
- A. Hudyma
- M. Stelmach
- M. Oprządek, M. Stelmach, A. Hudyma -nauczyciele
-nauczyciele
-wychowawcy |
- kronika szkolna - kronika absolwentów |
7. |
Podtrzymywanie i pogłębianie związków instytucjonalnych pomiędzy szkołą a zakładami pracy |
- zorganizowanie praktyk zawodowych u pracodawców w najbliższym regionie w celu umożliwienia późniejszego zatrudnienia absolwentów szkoły;
- zorganizowanie krajowych praktyk zawodowych w ośrodkach o atrakcyjnych turystycznie ośrodkach dla poszczególnych zawodów technikum;
-zorganizowanie praktyk w Holandii u rolników dla uczniów technikum mechanizacji rolnictwa i w gospodarstwach gastronomicznych dla uczniów technikum żywienia;
- pozyskiwanie nowych pracodawców w celu zapewnienia praktyk uczniom technikum architektury krajobrazu; |
- cały rok |
- kierownik szkolenia praktycznego, - nauczyciele przedmiotów zawodowych |
- dzienniki praktyk |
8. |
Organizowanie kursów specjalistycznych dla uczniów techników i zasadniczych szkół zawodowych w ramach dodatkowej oferty edukacyjnej |
- zorganizowanie kursów: kelner, barman, obsługa kas fiskalnych, operator wózków widłowych, spawania (we współpracy z Zakładem Doskonalenia Zawodowego w Tarnowie) oraz z projektu „ Podkarpacie stawia na zawodowców”; |
- cały rok |
- kierownik szkolenia praktycznego, - nauczyciele przedmiotów zawodowych |
- zaświadczenia |
Lp. |
Zadania |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Dokumentacja zadania potwierdzająca realizację |
|
1. |
Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz podnoszenie efektywności kształcenia |
- diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów klas pierwszych oraz przedstawienie wniosków uczniom i rodzicom (diagnoza „na wejściu”, testy diagnozujące);
-jawność i zasadność oceniania;
- analiza wyników egzaminów zewnętrznych (egzamin maturalny, egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe) oraz wdrożenie i realizacja wniosków;
- systematyczna diagnoza i ocena poziomu wiedzy i umiejętności uczniów;
|
- wrzesień - październik - cały rok |
- nauczyciele języka polskiego, matematyki i języków obcych - liderzy KPO i KPZ - nauczyciele |
- diagnoza „na wejściu”, - testy diagnozujące, - księga protokołów KPO - księgi protokołów KPO i KPZ - dzienniki lekcyjne |
|
2. |
Zapewnienie rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów |
- organizowanie dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- motywowanie do uczestnictwa i wsparcie młodzieży w przygotowaniach do konkursów, olimpiad i zawodów sportowych na szczeblu powiatowym, rejonowym i wojewódzkim;
- organizacja wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych konkursów przedmiotowych;
- działalność szkolnej gazetki „Plotka”, Spółdzielni Uczniowskiej, Koła Muzycznego, Koła Plastycznego, Kawiarenki Literackiej, Koła Caritas, Koła Sportowego, Koła PCK, Koła Mechanizacyjnego, Klubu „Chrup-chrup”;
- organizowanie oryginalnych form zajęć edukacyjnych (wycieczki, zajęcia plenerowe);
- przygotowywanie montaży słowno-muzycznych, gazetek ściennych i wystaw tematycznych; |
- cały rok |
- nauczyciele |
- strona internetowa szkoły, - sprawozdania z działalności kół zainteresowań, - sprawozdanie lidera KPO z udziału uczniów w konkursach |
|
3. |
Organizowanie różnych form pracy z uczniem mającym trudności w nauce |
- intensywniejsza praca z uczniem słabym w celu zmniejszenia liczby uczniów uzyskujących oceny niedostateczne za I semestr i zdających egzaminy poprawkowe;
- motywowanie uczniów do przyjęcia właściwej postawy wobec obowiązku nauki;
- prowadzenie zajęć wyrównawczych;
- samopomoc koleżeńska;
- realizacja zaleceń zawartych w opiniach o uczniach przebadanych przez PPP;
- postępowanie z osobami niepełnosprawnymi zgodnie z przepisami zawartymi w Rozporządzeniu MEN w sprawie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej z dn. 17 listopada 2010 r. z późniejszymi zmianami |
- cały rok |
- nauczyciele |
- wyniki klasyfikacji, - dzienniki wyrównawczych zajęć pozalekcyjnych |
|
4. |
Stosowanie w większym stopniu technologii informacyjnych w nauczaniu poszczególnych przedmiotów |
- korzystanie z pracowni komputerowej przez wszystkich nauczycieli;
- zastosowanie w procesie nauczania tablicy interaktywnej;
- wykorzystanie prezentacji multimedialnych na lekcjach; |
- cały rok |
- nauczyciele |
||
5. |
Poprawa zdawalności egzaminów zewnętrznych |
- prowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych przygotowujących uczniów klas programowo najstarszych do egzaminów maturalnych i potwierdzających kwalifikacje zawodowe;
- przeprowadzenie próbnych egzaminów maturalnych i egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe;
- wypracowanie i doskonalenie metod nauczania dla podniesienia ilości uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego oraz zwiększenia wskaźnika zdawalności egzaminów zewnętrznych;
- wypracowanie metod dyscyplinujących i motywujących uczniów w zakresie uczęszczania na konsultacje i zajęcia pozalekcyjne; |
- cały rok |
- nauczyciele |
- analiza wyników egzaminów maturalnych i egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe ( próbnych i właściwych), - dzienniki zajęć dodatkowych dla maturzystów |
Lp. |
Zadanie |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Dokumentacja zadania potwierdzająca realizację |
1. |
Doskonalenie zawodowe nauczycieli związane z rozwojem szkoły i z indywidualnymi potrzebami nauczycieli |
- rozpoznanie potrzeb nauczycieli w zakresie form i tematyki szkoleń;
- udział nauczycieli w różnorodnych warsztatach, konferencjach i szkoleniach organizowanych poza szkołą;
- uzyskanie przez nauczycieli zawodu uprawnień do przeprowadzania egzaminów zewnętrznych zgodnie z nową podstawą programową;
- szkoleniowe rady pedagogiczne;
- znajomość prawa oświatowego (sieć internetowa);
- zdobywanie kolejnych stopni awansu zawodowego;
- uzyskiwanie przez nauczycieli dodatkowych kwalifikacji dostosowanych do potrzeb szkoły;
-dalsze doskonalenie nauczycieli w zakresie technologii komputerowej;
-uatrakcyjnienie form działalności Doradztwa Zawodowego;
- uzyskanie przez nauczyciela języka angielskiego uprawnień do przeprowadzania egzaminów zewnętrznych w technikum; |
- wrzesień - cały rok |
- dyrekcja - nauczyciele |
- zestawienie tabelaryczne - zaświadczenia |
2. |
Wewnątrzszkolne doskonalenie zawodowe |
- podnoszenie jakości zajęć dydaktycznych poprzez korzystanie z doświadczeń innych nauczycieli (lekcje otwarte);
- systematyczne zapoznawanie się nauczycieli z literaturą fachową zgromadzoną w bibliotece szkolnej;
- dzielenie się wiedzą zdobyta na wszelkiego rodzaju szkoleniach;
- szkoleniowe posiedzenia RP;
- analiza własnej pracy i samoocena nauczyciela; |
- cały rok |
- dyrekcja - nauczyciele |
- księgi protokołów KPO, KPZ, KWK |
Lp. |
Zadanie |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Dokumentacja zadania potwierdzająca realizację |
1. |
Kształtowanie moralnego, społecznego, emocjonalnego i duchowego rozwoju ucznia poprzez m. in. Respektowanie norm społecznych. |
-realizacja programu wychowawczego i profilaktyki szkoły (Tworzenie planu wychowawczego szkoły i planów wychowawczych poszczególnych klas spójnych z programem wychowawczym i profilaktycznym);
- bieżąca analiza pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej; |
-cały rok |
-nauczyciele - pedagog, - wychowawcy, - liderzy Komisji Przedmiotowych |
Dokumentacja szkolna |
Przeciwdziałanie patologiom i uzależnieniom |
- wspólne określanie przyczyn i podejmowanie prób ich minimalizacji;
- akceptowanie negatywnych skutków uzależnień (spotkania, plakaty, projekty, konkursy);
- opracowanie szkolnego programu na temat bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu, komputera, komórki;
- zorganizowanie spotkania z dzielnicowym na temat zachowań patologicznych |
- cały rok |
- pedagog, - wychowawcy, - zespół w składzie: pedagog oraz liderzy przedmiotowi |
- dokumentacja pedagoga, - program „Alkoholizmowi mówimy nie” |
|
2. |
Promowanie zdrowego stylu życia - wdrażanie młodzieży do organizowania aktywnego wypoczynku i promowanie zdrowej żywności |
- udział uczniów w rajdach pieszych i rowerowych, turniejach i zawodach sportowych, wyjazdach na basen i lodowisko;
- udział w konkursach i olimpiadach, organizowanie wyjazdów na targi i pokazy gastronomiczne;
-promowanie zdrowej żywności m.in. poprzez zaopatrzenie Spółdzielni Uczniowskiej „Kłos” w zdrową żywność;
- kształtowanie postaw proekologicznych poprzez udział w akcji „Sprzątanie Świata”;
- czynny udział uczniów w Szkolnym Kole PCK; |
- cały rok |
- nauczyciele wychowania fizycznego i żywienia - wychowawcy - opiekun Szkolnego Koła PCK |
- sprawozdania z wycieczek i konkursów - sprawozdanie z działalności Szkolnego Koła PCK |
3. |
Zmniejszenie przejawów wandalizmu |
- zapoznanie uczniów ze Statutem Szkoły oraz konsekwentne jego przestrzeganie przez całą społeczność szkolną; |
- cały rok |
- dyrekcja, - nauczyciele, - wychowawcy |
- monitoring |
4. |
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie |
- pielęgnowanie chlubnych tradycji narodu polskiego oraz korzystanie z dóbr kultury: apele, akademie, lekcje wychowawcze, wycieczki do miejsc pamięci narodowej, gazetki, wystawy, konkursy, itp.;
- zorganizowanie pielgrzymki klas maturalnych do Częstochowy;
- rzetelne zapoznawanie młodzieży z dziejami i tradycjami naszego narodu, regionu i szkoły; |
- cały rok |
- wszyscy nauczyciele, a szczególnie historycy, poloniści, wychowawcy i katecheta |
- sprawozdania, - dokumentacja wychowawcy, - kroniki szkolne |
5. |
Wdrażanie treści głoszonych przez patrona szkoły Jana Pawła II |
- włączanie się w obchody Święta Szkoły; - wycieczki śladami Jana Pawła II;
- uczestnictwo w spotkaniach Rodziny Szkół im. Jana Pawła II na Jasnej Górze;
- zorganizowanie VII Turnieju Wiedzy o Szkole i Jej Patronie;
- udział w różnorodnych konkursach;
- lekcje biblioteczne i wychowawcze na temat patrona szkoły w klasach pierwszych oraz wystawa o patronie z okazji Święta Szkoły;
- wystawy z okazji rocznic; |
- cały rok |
- nauczyciele, - wychowawcy, - bibliotekarz, - katecheta |
- dokumentacja wychowawcy, - kroniki szkolne |
6. |
Rozpoznanie potrzeb w zakresie opieki nad uczniami oraz zapewnienie pomocy tym uczniom, którzy jej potrzebują |
-przeprowadzenie „diagnozy na wejściu” wśród uczniów klas pierwszych dotyczącej sytuacji materialnej i rodzinnej uczniów;
- przeprowadzanie ankiet oraz rozmów z uczniami pozostałych klas i rodzicami;
- organizowanie pomocy wśród uczniów dla swoich kolegów np. kiermasz podręczników używanych;
- organizacja dożywiania młodzieży;
- realizacja opracowanego w ubiegłym roku Programu Poprawy Frekwencji i wdrażanie wniosków |
- cały rok |
- wychowawcy, - pedagog |
- książka protokołów KWK, - dokumentacja pedagoga, - dokumentacja wychowawcy |
Lp. |
Zadanie |
Formy realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Dokumentacja zadania potwierdzająca realizację |
|
1. |
Włączanie rodziców w działania na rzecz szkoły |
- zapoznanie rodziców z obowiązującym prawem szkolnym, misją i wizją szkoły;
- systematyczne informowanie rodziców o postępach, trudnościach i uzdolnieniach uczniów poprzez: dziennik elektroniczny, zebrania klasowe rodziców, rozmowy indywidualne z rodzicami w szkole i rozmowy telefoniczne oraz listy informacyjne a także o frekwencji uczniów na zajęciach dodatkowych i wyrównawczych;
- poprawa frekwencji rodziców na spotkaniach z wychowawcami; urozmaicanie spotkań;
- dostarczanie rodzicom wiedzy dotyczącej rozwoju ucznia, zagrożeń i uzależnień poprzez pedagogizację;
- udostępnienie rodzicom dokumentacji przebiegu nauczania - sprawdzianów, prac klasowych i wyników egzaminów - na terenie szkoły;
- rozpoznanie możliwości uzyskania pomocy merytorycznej ze strony rodziców;
- zapraszanie rodziców do udziału w szkolnych uroczystościach, wycieczkach, lekcjach wychowawczych, itp.; |
- cały rok |
- wychowawcy klas, - nauczyciele - pedagog, - rodzice |
- dokumentacja wychowawcy, - dokumentacja pedagoga |