Tegoroczne ferie zimowe podobnie jak w latach poprzednich w naszej szkole przebiegły pracowicie pod znakiem doskonalenia warsztatu pracy przyszłych techników żywienia i kucharzy małej gastronomii. Wielu chętnych uczniów (42 osoby) wzięło udział w kursie kelnerskim zorganizowanym w szkole przy współpracy z Zakładem Doskonalenia Zawodowego w Tarnowie.
Program szkolenia obejmował następujące treści:
1. Kelner – nowa jakość w serwisie kulinarnym
2. Organizacja pracy na stanowisku kelnera
3. Kształtowanie kultury, jakości usług zorientowanych na klienta
4. Profesjonalna obsługa klienta – oczekiwania klienta
5. Przygotowanie sztućców, szkła i naczyń
6. Zasady noszenia i zbierania porcelany/ szkła
7. Obsługa krok po kroku
8. Rodzaje serwisów
9. Organizacja przyjęć
10. Techniki i psychologia sprzedaży
11. Budowanie umiejętności analizy potrzeb klienta
12. Zasady dekorowania
13. Ćwiczenia
Aby być wzorowym kelnerem trzeba lubić wybrany zawód oraz łączyć w sobie wszystkie najlepsze cechy, które składają się na osobowość kelnera:
Kelner, barman, czy bufetowy należą do pracowników, którzy pozostają w bezpośrednim kontakcie z konsumentami. Kelner wita i żegna konsumentów w zakładzie, przyjmuje od nich zamówienia i realizuje je. Kelner jest cały czas obserwowany i oceniany przez konsumentów. Pracuje pod presją czasu i w dużym tempie. Nie może sobie pozwolić na zaniedbania i niedokładności. W każdej chwili musi być gotów na przyjęcie i realizację dodatkowych zamówień. Często zdarza się, iż mimo najlepszych chęci kelnera i dużego wysiłku klient jest niezadowolony z obsługi. Niezbędna jest zatem ogromna cierpliwość i wyrozumiałość.
Po zakończeniu kursu odbył się egzamin teoretyczny (pisemny) i praktyczny, na którym uczniowie prezentowali swoje umiejętności nabyte w czasie realizacji programu szkolenia. Wszyscy zdający zakończyli kurs z wynikiem pozytywnym.
mgr inż. Teresa Radelczuk